Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Blidösundsbolag får avtalet för lokaltrafiken i Vaxholm

Båten Silverö - Fotograf: Liza Simonsson
Båten Silverö - Fotograf: Liza Simonsson
Publicerad av
Simon Matthis - 02 okt 2018

Trafikförvaltningen meddelade i fredags att Transdevs dotterbolag, Blidösundsbolaget, tilldelas avtalet för lokaltrafiken i Vaxholm samt helgtrafik från Stockholm till delar av mellanskärgården under vår, sommar och höst.

Årligen reser ca 81.000 passagerare inom kontraktet och viktiga kriterier i upphandlingen har varit att bibehålla den höga kundnöjdheten samt ekonomisk effektivitet. Trafiken kommer att köras med två fartyg. Båda har wifi ombord och ett av fartygen erbjuder även servering.

 - Vi har idag en väldigt hög kundnöjdhet på 96 % för trafiken med m/s Silverö och vi ser nu fram emot att få fortsätta att ta hand om resenärerna och kunna bidra till en levande skärgård, säger Niklas Oscarsson, affärschef på Blidösundsbolaget.

Kontraktet startar i april 2019 och är på 9 år.

- Vi är mycket glada för att vi får fortsatt förtroende av Trafikförvaltningen. Vi tror mycket på att vattenvägarna kan utvecklas än mer och bli en integrerad del i övriga kollektivtrafiken för att skapa en smidig helhetsresa, säger Bertil Pevantus, affärsområdeschef båt, Transdev.

Blidösundsbolaget är ett av Sveriges största skärgårdrederier som bedriver både upphandlad och kommersiell båttrafik i Stockholms skärgård och Mälaren. Bolaget har tio egna fartyg, bland annat det välkända ångfartyget S/S Blidösund från 1911.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons