Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

På en svag inrikesflygmarknad ökade BRA fyra procent

Publicerad av
Simon Matthis - 02 okt 2018

På en generellt svagare inrikesflygmarknad väljer allt fler att flyga med inrikesflygbolaget BRA. Under augusti ökade BRA fyra procent jämfört med augusti 2017.

Antalet personer som flög inrikes totalt i Sverige under augusti 2018 minskade med cirka två procent jämfört med augusti 2017, enligt Transportstyrelsens senaste siffror.

Uppgifter från Swedavia, som äger och driver de flesta av landets flygplatser, visar även att antal inrikesflygresenärer under augusti via Arlanda minskade med cirka tre procent. Samtidigt ökade antalet resenärer via Bromma flygplats med fyra procent, där BRA är enda inrikesflygaktören.

Att flygen går som de ska, attraktiva priser, biobränsle som valmöjlighet vid bokning och trafik till flest orter i landet via nyrenoverade Bromma flygplats ser BRA som några av framgångsfaktorerna.

Enligt BRA kan den generella nedgången av inrikesflygandet till stor del tillskrivas den nya flygskatten som gör det dyrare att flyga inrikes. Även om resenären väljer att flyga med biobränsle.

Flygskatten för en inrikes tur och retur-resa är 127 kronor per person inklusive moms. För flygresor till exempel tur och retur till Kanarieöarna är nya flygskattekostnaden totalt 60 kronor. Detta innebär att kortare flygresor, som genererar mindre utsläpp, beskattas högre.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons