Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 13 2018
Senaste Nytt

Kina fortsätter att investera i afrikanska järnvägar

Öppnandet av en stor järnvägsbro i Kenya vid järnvägen mellan Nairobi och Mombasa i närvaro av landets regeringsmedlemmar och kinesiska ingenjörer och byggherrar. Foto: Wikimedia, kredit: Christian Odhiambo Akuku
Öppnandet av en stor järnvägsbro i Kenya vid järnvägen mellan Nairobi och Mombasa i närvaro av landets regeringsmedlemmar och kinesiska ingenjörer och byggherrar. Foto: Wikimedia, kredit: Christian Odhiambo Akuku
Publicerad av
Markku Björkman - 02 okt 2018

Kineserna fortsätter att investera miljarder dollar i järnväg i Afrika. En järnvägsträcka som förbinder Djibouti och Etiopien öppnades nyligen. Den nya linjen är den första järnvägen mellan två länder i Afrika. En tjänsteman förklarade för journalister: "Denna linje kommer att förändra sociala och ekonomiska landskapet i våra två länder."

Nya järnvägar byggda under åren korsar nu en stor del av Kina. Kina har kunskap och medel för att finansiera järnvägar. Afrika är deras främsta internationella mål.

De flesta av spåravsnitt från kolonialtiden är nu borta. Arbetet i Afrika bekräftar Kinas ambitioner.

Tunnelbanevagnar byggda av Kina kommer snart att användas i Chicago och Boston. Peking bygger en höghastighetssträcka för fem miljarder dollar i Indonesien. Den kinesiska regeringen öppnade nyligen en ny linje för godstransporter mellan London och Peking. Och det planeras för nya projekt. Pan-Asiens järnvägsnätverk kommer att länka Kina till Laos, Thailand och Singapore.

Experter säger att utvecklingen i Afrika är den viktigaste investeringen. Kineserna kallar det nya projektet för Silk Road-initiativ. Det håller redan på att knyta Kina till resten av världen. Det kommer att förändra afrikanernas sätt att resa. Det kommer att förändra även afrikanernas sätt att gör affärer med varandra och resten av världen.

Kinas projekt omfattar även ett järnvägssystem i den etiopiska huvudstaden. En järnvägslänk på 13 miljarder dollar byggdes mellan Nairobi, Kenyas huvudstad och hamnstaden Mombasa. Det finns också ett stort järnvägsprojekt i Nigeria. En som innehåller ett transitsystem för staden Lagos.

Korruption och politisk oro är emellertid de stora farorna.

Var gör USA? Landet håller sig borta från dessa typer av projekt. President Obama stödde ett stort projekt som gick ut på att ge el till 20 miljoner afrikaner. Projektet tycks ha somnat under den nya amerikanska presidenten. Afrikanska ledare ser inte att Donald Trump har något intresse att investera i Afrika.

Många tror att Afrika är nästa plats för globala investeringar. Det finns en enorm efterfrågan. En amerikansk expert sade nyligen, "Om du letar efter nya marknader ska du ge dig till Afrika. Kineserna är där i alla fall redan. De är villiga att ta risker. "

Annons

Annons

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...