Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Siemens och Helsingfors stad möts i rätten om förarlösa tåg

Kägeluddens metrostation i Helsingfors. Metron trafikeras fortfarande av tåg med levande förare. Foto: Skitterfoto
Kägeluddens metrostation i Helsingfors. Metron trafikeras fortfarande av tåg med levande förare. Foto: Skitterfoto
Publicerad av
Markku Björkman - 01 okt 2018

Siemens fick för ett par år sedan i uppdrag att bygga om Helsingfors metro. Enligt den finländska huvudstaden gick det inte alls. Nu möts parterna i tingsrätten.

Enligt det tyska storbolaget Siemens hade det resurser och kunnande för att bygga om Helsingforsmetron förarlös. Det framgår av ett pressutskick som bolaget offentliggjorde nyligen, berättade Helsingforstidningen Hufvudstadsbladet.

Vidare hette det i pressmeddelandet att Siemens inte är skyldigt till dröjsmålen. Bolaget påpekade att många gamla tåg var ombyggda och det hade gjorts framgångsrika tester när avtalen sades upp.

Siemens vd Juha Lehtonen påpekade att Trafikverket HST:s egna utredningar visade att den automatiserade förarlösa metron trots allt är framtid också i huvudstadsregionen.

– Det här med rättegång är tråkigt. Jag hoppas att vi kan lösa tvisten på ett bra sätt och därför är det beklagligt med en domstolsbehandling, sade Lehtonen.

Annons

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...