Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 19 2018
Senaste Nytt

Ökat regionalt resande på järnvägen 2017

Persontransportarbete i olika delar av bantrafiken. År 2000−2017, miljoner personkilometer.
Persontransportarbete i olika delar av bantrafiken. År 2000−2017, miljoner personkilometer.
Publicerad av
Simon Matthis - 14 sep 2018

2017 ökade antalet resor på järnväg med 4 procent, jämfört med året före. Det var det regionala tågresandet som ökade (+5 procent) medan det långväga tågresandet minskade (-4 procent).

Under 2017 gjordes 197 miljoner regionala resor på järnväg. Det var 5 procent fler än året före och det högsta antalet regionala tågresor sedan åtminstone år 2000. Under 2017 gjordes också 32 miljoner långväga resor på järnväg, 4 procent färre än 2016.

Det gjordes under 2017 även 159 miljoner resor med spårväg och 353 miljoner resor med tunnelbana, en ökning med 1 procent vardera jämfört med 2016.

När antalet kilometer mäts som alla resenärer har färdats – transportarbetet – har resandet i den regionala tågtrafiken ökat med 217 procent sedan år 2000 (se Figur). Under samma period ökade även transportarbetet för långväga tågresor med 13 procent, för spårvägen med 69 procent och tunnelbanan 25 procent.

Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik Bantrafik 2017. Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Trafikverket har producerat statistiken på uppdrag av Trafikanalys.

Med regionala resor avses tågtrafik som anordnas av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM). Med långväga resor avses järnvägsföretagens egentrafiktåg.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons