Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 19 2018
Senaste Nytt

Få personer döda i olyckor med fritidsbåtar i år

Publicerad av
Simon Matthis - 12 sep 2018

Fram till och med augusti i år har sju personer omkommit i fritidsbåtolyckor. Det är betydligt färre än normalt. Jämfört med samma period åren 2010-2017 har det genomsnittliga antalet omkomna varit 16. Det visar preliminära siffror från Transportstyrelsen.

– Det finns flera förklaringar till att färre omkommit i fritidsbåtsolyckor. En är att båtsäsongen kom igång sent efter den kalla vintern med isar som låg kvar längre än normalt på många insjöar, säger Jonas Ekblad, analytiker på Transportstyrelsen.

– En annan förklaring är det varma vädret, som i år kom tidigt på våren vilket gjorde att vattentemperaturerna steg snabbare än normalt. Chansen att överleva är större när vattnet är varmare.

Det varma vädret har också medfört att fler båtar har varit ute till sjöss.

– Fler båtar innebär fler människor som kan se och upptäcka om någon är i fara, larma eller ingripa. Den som har råkat illa ut kan då snabbt få hjälp. Det finns flera exempel på sådana situationer den här våren och sommaren.

Transportstyrelsens analyser visar återkommande att hälften av de som drunknar i samband med båtliv skulle överlevt om de burit flytväst. Varje år är det mellan fem och sex av tio omkomna som har alkohol i kroppen. En handfull personer har under året blivit räddade för att de kunnat ringa och få hjälp trots att de hamnat i sjön.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons