Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 19 2018
Senaste Nytt

Nu upphandlas Göteborgs nya lånecykelsystem

Det gula området på kartan visar var Styr& Ställ-cyklar kommer att finnas från våren 2020. Dessutom tillkommer de centralare delarna av Mölndal. Illustration: Trafikkontoret Göteborgs Stad
Det gula området på kartan visar var Styr& Ställ-cyklar kommer att finnas från våren 2020. Dessutom tillkommer de centralare delarna av Mölndal. Illustration: Trafikkontoret Göteborgs Stad
Publicerad av
Simon Matthis - 11 sep 2018

Större, friare och enklare. Det är några av de viktigaste nyheterna i nästa generation av lånecykelsystemet Styr & Ställ som Göteborgs Stad nu börjar ta in anbud för. De nya cyklarna ska vara på plats våren 2020. Även Mölndal får då samma system.

Trafikkontoret Göteborgs Stad har just offentliggjort det upphandlingsdokument där intresserade företag som vill leverera och driva systemet kan se vilka krav staden ställer på nästa Styr & Ställ-system.

- ­Vi ser en enorm potential i att utveckla lånecykelsystemet i Göteborg ytterligare. Vi har haft en jättebra utveckling av vårt första system och lärt oss massor om vad som fungerar bra, men också vad vi ska göra bättre framöver. Till exempel ska kunderna kunna lämna tillbaka en cykel vid en full station, säger Sara Boije af Gennäs, projektledare på trafikkontoret.

Det nuvarande Styr & Ställ-systemet infördes 2010 och har cirka 1 000 cyklar och 68 stationer i centrala Göteborg. Avtalet med den nuvarande leverantören gäller till våren 2020 då ett nytt system ska vara på plats. Då ska även de centralare delarna av Mölndal få samma system.

Systemet ska, som kartan visar, täcka ett ungefär tre gånger så stort område som idag och får nästan dubbelt så många cyklar – 1 750 - som idag. På Hisingen får Lundby och Kvillebäcken cykelstationer, likaså Backaplan och Frihamnen allt eftersom stadsutvecklingen fortsätter där. På södra sidan av älven blir det Styr & Ställ-cyklar bland annat här: i södra Marieholm, vid Gamlestadstorget och Redbergsplatsen, i Olskroken, längs Mölndalsvägen, på Guldheden, vid Sahlgrenska, i Änggården och i delar av Majorna.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons