Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 19 2018
Senaste Nytt

Sverige passerar 60 000 laddbara bilar

Publicerad av
Simon Matthis - 07 sep 2018

Två månader har gått sedan Sverige införde bonus-malus för nya personbilar och lätta lastbilar, något som gett stort avtryck på fordonsmarknaden. I juli noterades rekordökning för laddbara bilar, och nya siffror från Power Circles statistikdatabas ELIS visar att augusti var lika bra.

Under augusti tillkom 2 170 laddbara bilar. Sammanlagt fanns i slutet av augusti 60 256 elbilar och laddhybrider. Samtidigt reviderar Power Circle sin prognos för helåret 2018 till följd av biltillverkarnas problem att möta efterfrågan på laddbara bilar.

Marknaden för laddbara bilar fortsätter att öka i rekordtakt. Efter rekord i juli kom siffrorna för augusti in på samma nivå, med en bils skillnad. Under månaden ökade antalet laddbara bilar med 2 170 stycken till totalt 60 256. Sett till marknadsandel i nybilsförsäljningen placerar sig Sverige på en tredjeplats i Europa, med Norge som ohotad etta och Island på andraplats.

Enligt Power Circle har efterfrågan på laddbara bilar ökat snabbt, något som tagit många biltillverkare på sängen. Långa leveranstider och svårighet att öka leveransvolymerna förefaller vara många tillverkares vardag. Undantagen är Volkswagen och Kia, vars laddhybrider Passat, Niro och Optima tillsammans stod för 57 procent av månadens totala ökning.

Till följd av situationen på marknaden tvingas Power Circle nu revidera sin korttidsprognos för det laddbara beståndet. Tidigare prognos pekade mot att Sverige skulle nå nära 80 000 laddbara bilar vid slutet av året, vilket nu skrivs ned till 72 000 bilar.

- Det känns förstås extremt olyckligt att läget är på detta sätt. Jag bedömer att vår tidigare prognos speglade efterfrågan väl. Men fordonstillverkarna verkar ha svårt att möta efterfrågan, varför vi reviderar prognosen kraftigt nedåt, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

 

- Bristande tillgång skapar ny osäkerhet på marknaden. Det försvårar investeringsbeslut för företag och personer som vill göra klimatsmarta val och köpa bonusbilar, fördröjer utvecklingen av andrahandsmarknaden där många privatpersoner köper sina bilar och ytterst hindrar det omställningen av personbilsflottan, fortsätter Olle Johansson.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons