Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Tar kontraktet för utbyggnaden av Gävle hamns containerterminal

Rafael Alonso, Internationell regionchef CYES, Antonio Daban, VD CYES Sverige, Örjan Larsson, styrelseordförande Gävle Hamn, Julio De la Cruz, projektchef CYES Sverige
Rafael Alonso, Internationell regionchef CYES, Antonio Daban, VD CYES Sverige, Örjan Larsson, styrelseordförande Gävle Hamn, Julio De la Cruz, projektchef CYES Sverige
Publicerad av
Peter Höök - 05 sep 2018

Signeringen av kontraktet för fördubblingen av ostkustens största containerterminal skedde idag mellan Gävle Hamn och CYES Maritime works. Målet är att utbyggnaden av containerterminalen ska stå klar i slutet av 2019.

Gävle hamn har haft en positiv utveckling av containertransporter i över 10 år, med en all-time-high 2017. För att möta den ökade efterfrågan så investerar Gävle Hamn tillsammans med terminaloperatören Yilport för att fördubbla kapaciteten på containerterminalen till 600 000 TEU, 1 TEU motsvarar en 20-fot-container.

Den ökade efterfrågan på containervolymer har dessutom resulterat i att Yilport nyligen frångått ursprungsplanen för den utökade containerterminalen med wide-span-kranar, till förmån för STS-kranar. STS-kranarna är snabbare med cirka 30 lyft per kran per timme, i jämförelse med 20 lyft per timme, samt att de kan hantera bredare fartyg än wide-spread-kranarna.

– Vi har över tid noterat mycket stora volymökningar i Gävle, och besluten om ännu effektivare kranar kommer att kraftigt stärka Gävle Containerterminals konkurrenskraft", konstaterar Yilport Nordics försäljningschef Håkan Bergström.

Kranbytet ställer högre krav och ytterligare förstärkning av kajbygget. CYES Maritime works har en gedigen erfarenhet av den här typen av hamnentreprenader. Företaget är specialister inom hamnarbeten och utför just nu fler sådana uppdrag i Sverige, bland annat i Trelleborgs Hamn.

– Vi ser fram emot att få använda vår expertis och erfarenhet i samband med det här projektet. Ett spännande och roligt uppdrag som kommer resultera i en mycket välplanerad och effektiv containerterminal enligt plan och ritning”, säger CYES Sveriges vd Antonio Daban.

Området ska stängslas av inom några veckor och företaget etablera kontor och få personal på plats. Planen är att första spadtaget ska ske i november.

– Med detta så växer Gävle som hamnstad och Gävle hamn som mål för handel genom import och export ytterligare på den internationella kartan, säger Fredrik Svanbom, vd Gävle Hamn.

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons