Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Kina intensifierar forskning om förnybar, fossilfri energi

Envisions vindpark i Shanxi, Kina. Foto: Wikipedia, kredit: Hahaheditor12667
Envisions vindpark i Shanxi, Kina. Foto: Wikipedia, kredit: Hahaheditor12667
Publicerad av
Markku Björkman - 21 jun 2018

Den kinesiska vetenskapsakademin (CAS) har nyligen inlett ett nationellt integrerat forskningsprojekt om förnybar, ren energi för att erbjuda tekniskt stöd till Kinas förbättringar av energistrukturen och hållbar utveckling.

Projektet lanserades i Dalian, nordöstra Kinas Liaoningprovins, den 19 juni. Det kommer att omfatta CAS: s 20 institut som tidigare har gjort energiforskning, bland annat Dalian Institute of Chemical Physics och Qingdao Institute of Bioenergy and Bioprocess Technology.

Syftet är att uppnå genombrott i 39 fossilfria energiteknologier, utarbeta 23 kompletta industriella applikationsdemonstrationer och bilda fem världsledande prestationer inom området före 2023.

Projektet kommer att bidra till att ersätta mer än 100 miljoner ton olje- och gasresurser och minska utsläppen av kolförorenade föroreningar med 40 procent till 50 procent.

Som ett stort energiförbrukande land har Kina därmed tagit på sig uppgiften om att främja ren energi, inklusive vindkraft, solenergi och kärnkraft för att minska sitt beroende av kol och olja.

 

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons