Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Nya kinesiska höghastighetssträckan testas mellan Jinan och Qingdao

Kinesiska höghastighetståget CRH2 EMU i staden Xian, nära stationen Anyuan. Foto: Wikimedia, kredit: Jucember
Kinesiska höghastighetståget CRH2 EMU i staden Xian, nära stationen Anyuan. Foto: Wikimedia, kredit: Jucember
Publicerad av
Markku Björkman - 13 aug 2018

En omfattande testserie genomförs för närvarande längs den nya kinesiska höghastighetssträckan mellan städerna Jinan och Qingdao i närheten av staden Binzhou i östra Kinas Shandong-provins.

Den drygt 300 kilometer långa höghastighetssträckan mellan Jinan och Qingdao är konstruerad för hastigheter på 350 kilometer i timmen. Järnvägen kommer att tas i bruk i slutet av 2018.

Järnvägen förväntas förkorta resetiden mellan Qingdao och Jinan till 1 timme. Detta står i motsats till de 2,5 timmar som behövs på den nuvarande Qingdao-Jinan-järnvägssträckan och de 4 timmar som resan tog på den ursprungliga konventionella Qingdao-Jinan-järnvägen.

Källa: Xinhua / Dong Naide

Annons

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...