Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Kritik mot järnvägsunderhållet

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Publicerad av
Peter Höök - 10 aug 2018

Det har varit många stopp i tågtrafiken på sistone. Det extrema vädret har ställt till det för tågoperatörerna. Tågexperten Per Corshammar är kritisk till hur underhållet ser ut på svenska järnvägar.

– Det finns järnvägar i Saharas öknar och i sibirisk vinter. Så det är inget skäl för att ställa in tågtrafiken. Orsaken till att man gör är att man inte har underhållit spåren normenligt. Och då sitter man och är rädd när temperaturen ökar, för då ökar ju också risken att något går snett, säger Per Corshammar till Sveriges Radio.

Men Jörgen Borggren som är underhållschef på Trafikverket i södra Sverige håller inte med.

– Tittar vi på torsdagen så är det en väldigt trist dag men normalt så ligger vi på 94 procents punktlighet, alltså nio tåg av tio som kommer fram i tid, säger Jörgen Borggren till Radion.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons