Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Slovenska hamnen Koper får en ytterligare järnvägsförbindelse

Hamnen i Koper, som får en ytterligare järnvägsförbindelse, är också den viktigaste hamnen för Österrike som saknaren egna havshamnar. Foto: Port of Koper
Hamnen i Koper, som får en ytterligare järnvägsförbindelse, är också den viktigaste hamnen för Österrike som saknaren egna havshamnar. Foto: Port of Koper
Publicerad av
Markku Björkman - 08 aug 2018

Efter en fyraårig försening är Slovenien nu redo att starta ombyggnadsarbetet på andra järnvägssträckan mellan Divača och Adriatiska hamnen i Koper.

Återupptagandet av arbeten sker med anledning av ikraftträdandet av en särskild lag som offentliggjordes i Republiken Sloveniens officiella tidning. Lagen antogs av nationalförsamlingen i maj 2017, och medborgarna röstade för projektet i två folkomröstningar.

Förutom den rättsliga ramen har projektet också beviljats ett bygglov och ett projektteam har upprättats som för första gången i Slovenien kommer att ge civilt tillsyn över ett stort infrastrukturprojekt.

Sloveniens statssekreterare för infrastruktur, Jure Leben, sa att ett kontrakt har redan undertecknats med entreprenadbyrå 2TDK för byggande av tillfartsvägar. Han tillade att den andra förbindelsen är för närvarande landets största infrastrukturprojekt.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons