Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Serbien och Montenegro återuppbygger Belgrad – Bar-järnvägen

Minister för byggande, transport och infrastruktur Zorana Mihajlović, här tillsammans med Rysslands handelsrepresentant i Serbien Andrej Nikolajevič Hripunov, vid ett tidigare möte om utvecklingen av serbiska järnvägens infrastruktur. Foto: kredit: RŽD Internešenel.
Minister för byggande, transport och infrastruktur Zorana Mihajlović, här tillsammans med Rysslands handelsrepresentant i Serbien Andrej Nikolajevič Hripunov, vid ett tidigare möte om utvecklingen av serbiska järnvägens infrastruktur. Foto: kredit: RŽD Internešenel.
Publicerad av
Markku Björkman - 07 aug 2018

Serbiens vice premiärminister och minister för byggande, transport och infrastruktur, Zorana Mihajlović, meddelade i början av augusti att den serbiska delen av järnvägslinjen från Belgrad till montenegrinska hamnen i Bar kommer att återuppbyggas senast 2021.

Ministern sade under ett officiellt besök i Montenegro att Serbien avser att intensifiera arbetet för bättre infrastrukturförbindelser med Montenegro, både bilateralt och regionalt. Vid samma tillfälle tecknade de två länderna ett samförståndsavtal om genomförandet av infrastrukturprojekt.

Serbien har redan byggt en 77,6 kilometer lång järnvägssträcka mellan Resnik och Valjevo.

Mihajlović meddelade att den återstående sträckan från Valjevo till den montenegrinska gränsen kommer att slutföras i slutet av 2020 eller början av 2021.

Förutom dessa infrastrukturförbättringar framhöll Zorana Mihajlović också vikten av samarbete mellan de två länderna när det gäller avlägsnande av så ”kallade icke-fysiska hinder, genom inrättandet av gemensamma gränsövergångar, såsom i Bijelo Polje, eftersom det är oacceptabelt att godståg tvingas att vänta åtta timmar eller mer vid gränsövergången”.

Hennes montenegrinska kollega Osman Nurković sade att Montenegro hittills har återställt mer än 40 procent av linjen på sitt territorium och säkrat 70 miljoner euro i form av lån och bidrag till återuppbyggnadsarbetet.

Källa: IRJ

 

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons