Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Bensinen rekorddyr efter ny höjning

Andreas Hillergren: Nu blir det dyrare att tanka, oavsett drivmedel. Arkivbild.
Andreas Hillergren: Nu blir det dyrare att tanka, oavsett drivmedel. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 06 aug 2018

Efter höjningen kostar en liter 95-oktanig bensin på bemannade stationer 16:26 kronor.

Priset på diesel höjs också med tio öre till 15:86 kronor per liter, vilket är 20 öre under rekordnivån. Även etanolpriset höjs med tio öre och ligger därefter på 10:86 kronor per liter.

Ulf Svahn, vd på Svenska petroleum- och biodrivmedelsinstitutet (SPBI), säger att det rekordhöga bensinpriset balanserar framför allt på hög internationell efterfrågan och den svaga kronan.

Vi har en väldigt hög internationell efterfrågan på bensin just nu och det är säsongsmässigt. Det är bara det att den har väntat väldigt länge under den här sommaren. Men nu kom den. USA efterfrågar väldigt mycket bensin och USA:s raffinaderier går för fullt både för inhemsk produktion och för export. Det är den ena delen i den här kråksången. Den andra är den mycket svaga svenska kronan.

Han säger att den höga internationella efterfrågan på bensin kommer att minska när vi närmar oss hösten och den säsongsmässiga effekten börjar tunnas ut. Men då kan nya prispåverkande orosmoln dyka upp på råoljehimlen.

Det som är besvärande på råoljefronten, men som inte slagit igenom ännu, är bråket kring Iran. Irans export av råolja minskar redan nu eftersom många börjar ta positioner för att de inte vill stå på fel sida av nätet när USA:s sanktioner dunkar till, säger Ulf Svahn.

 

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons