
Helsingfors Metro utrustas med styrsystemet CATO C-DAS

Helsingfors kommunala kollektivtrafikbolag (HKL) har tilldelat Transrail, Sverige och Welado, Finland, ett kontrakt för installering av ett Connected Driver Advisory System (C-DAS) för stadens tunnelbanenät.
HKL strävar efter att minska Metronnätets energiförbrukning med mellan 15-25 procent och öka dess kapacitet med hjälp av CATO C-DAS-systemet, som har utvecklats av Transrail. Elförbrukningen förväntas stiga ytterligare efter slutförandet av västmetrons andra del och genom ökad trafik.
Projektet beräknas vara klart i oktober.
C-DAS-system ger en direkt koppling mellan förarsystemets styrsystem på tåget och trafikledningssystemet (TMS). TMS fastställer tidskrav med avseende på schemaläggning och efterlevnad av tidtabellen, medan DAS definierar den optimala körstilen inom tidskravens gränser. Schemaläggning, routing och uppdatering av hastighetsbegränsningar meddelas automatiskt till tåget i realtid.

Stadsnätsbolaget startade den 12 januari ett arbete med att försöka samla boende och markägare för...

Annons

MTR Tech är underhållsbolaget som på 9 år har tredubblat sträckan mellan stoppande fel på sina...


Arbetet med ett av Sveriges största infrastrukturprojekt – Västlänken – har dragit igång i Göteborg....

Annons
BS Verkstäder är i dag ledande leverantör i Norden på underhåll och livstidsförlängning av ”gula...

Peab har fått uppdraget att bygga en ny gråbergsutfrakt för LKABs sovringsverk i Kiruna. Beställare...


– Vi har under nio år arbetat ihop i ett konsortium och drivit detaljplanen för utbyggnaden av den...

Annons

I tjugo år har Thomas Planhage med JETAS Quality Systems utvecklat Jetasmetoden, ett papperslöst...

Region Stockholms förvaltning har tilldelat NCC uppdraget för att anlägga två arbetstunnlar för...

















































