Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Kina satsar miljarder dollar på ”vänskapsinfrastruktur”

Ett bakomliggande skäl till Kinas storslagna ambitioner är att landets ekonomiska tillväxt bromsat in. Kina är i princip färdigbyggt vad gäller vägar, bostäder och järnvägar. Nu söker man nya investeringsmarknader.  Foto: Creative Commons, Kredit: Bridgesward
Ett bakomliggande skäl till Kinas storslagna ambitioner är att landets ekonomiska tillväxt bromsat in. Kina är i princip färdigbyggt vad gäller vägar, bostäder och järnvägar. Nu söker man nya investeringsmarknader. Foto: Creative Commons, Kredit: Bridgesward
Publicerad av
Markku Björkman - 03 aug 2018

I Thailand, en teater riggad med hydrauliska platser kommer att ge publiken en känsla av äkta flygtur. I Australien byggs en skidbacke nära badstränder. I Tjeckien uppstår ett spa med kinesisk medicinsk behandling i landets södra vinodlarområde.

Alla tre projekt hör till Pekings ambitiösa insatser som går ut på att bygga geopolitiska och ekonomiska band runt om i världen. Intressant är också att alla tre projekt avviker från deras ursprungliga uppdrag, skriver New York Times.

President Xi Jinping lovade nyligen i Peking tiotals miljarder dollar för byggandet av vägar, kraftverk och hamnar i Asien, Afrika och Europa inom ramen av det så kallade Belt and Road- program.

Programmet innehåller en mängd stora, betydande infrastrukturprojekt, välsignade av den kinesiska regeringen i syfte att vinna nya vänner och breda ut landets inflytande i världen.

Förutom kinesisk-medicinska spa i Tjeckien finns planer för kinesiska kulturcentrum och temaparker i Ungern, Italien, Filippinerna, Ryssland, Serbien och Vietnam. Ett byggföretag använde Belt and Road-planen för att motivera en omfattande affär som går ut på att bygga en nöjespark i ett indonesiskt affärskomplex som inkluderar även ett Trump-ägt hotell och golfbana.

Utöver nöjesparker utökas Belt and Road-uppdraget även med geografiska projekt. I början fokuserade Kina på länder längs den gamla handelsvägen som en gång transporterat medeltidens resenärer inklusive Marco Polo, men nu har programmets officiella räckvidd utvidgats till Afrika och Sydamerika.

Nu vill EU ha mer kontroll över de kinesiska investeringarna i Europa och svenska Kina-experter välkomnar en granskning. Det finns en oro för att svenskutvecklad teknik och arbetstillfällen försvinner. Men experterna pekar också på att kinesiska bolag har helt rimliga skäl att söka sig utomlands, skriver Svenska Dagbladet.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons