Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Ansträngd elförsörjning på grund av värmen

Foto: Vattenfall
Foto: Vattenfall
Publicerad av
Peter Höök - 02 aug 2018

Den svenska elförsörjningen är ansträngd i värmen. Effekten i kraftledningarna har sänkts och delar av stamnätet har stängts av på grund av skogsbränderna. Det rapporterar SR Ekot. Höga temperaturer gör att elledningarna utvidgas och hänger ner, vilket gör att man måste sänka effekten av säkerhetsskäl. Dessutom har delar av stamnätet stängts ner i samband med skogsbränderna i Dalarna och Jämtland.

Ringhals 2  körs på halvfart på grund av för höga vattentemperaturer. Att dra ner effekten är en säkerhetsåtgärd eftersom kylsystemen inte fungerar som de ska vid en olycka om havsvattnet når över 25 grader. Trots ett ansträngt läge är den svenska elförsörjningen inte hotad, enligt Pontus Maré vid Svenska kraftnät.

– Det har inte funnits några risker för elförsörjningen, utan elförsörjningen är god, säger Pontus Maré  till Ekot.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons