Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Italienskt företag bygger nya Skurubron

Bild: Dissing+Weitling architecture
Bild: Dissing+Weitling architecture
Publicerad av
Peter Höök - 27 jul 2018

Den italienska entreprenören Itinera S.p.A. har tagit kontrakt med Trafikverket att bygga en ny bro över Skurusundet i Nacka. Uppdraget, som är en totalentreprenad, omfattar utförande av ny bro över Skurusundet samt ombyggnader av trafikplatserna Skuru och Björknäs som ingår i projektet väg 222, Nya Skurubron.

Arbetet med att bygga den nya bron och trafikplatserna beräknas pågå fram till hösten 2021. Kontraktet är värt cirka 800 miljoner kronor.

Efteratt arbetet med den nya Skurubron är klart kommer Trafikverket att påbörja renoveringen och ombyggnaden av den befintliga Skurubron. Den entreprenaden är planerad för upphandling under 2020. Projektet som helhet beräknas vara klart hösten 2023.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons