Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Första elflygplanet i Sverige får sin bas på Säve flygplats

Publicerad av
Simon Matthis - 12 jun 2018

Sveriges första serietillverkade elflygplan får sin hemmabas på Säve flygplats hos Aeroklubben i Göteborg. Serneke, som äger och driver flygplatsen, är med och finansierar.

 

– För oss på Serneke är det självklart att vara med i framkant när det kommer till innovativa lösningar, vare sig det handlar om byggteknik eller smarta energilösningar. Att det ska finnas elflygplan på Säve känns då lika självklart, särskilt med tanke på utvecklingen av den solcellspark vi inom kort ser på området, säger Anders Fredriksson, flygplatschef på Säve Flygplats, i ett pressmeddelande.

 

Sveriges hittills största solcellspark kommer i höst att börja anläggas i samarbete med Göteborg Energi på Sernekes mark strax norr om flygfältet. Serneke har även avsatt mark för att kunna utöka med en solcellsanläggning i egen regi som ska kunna förse den kommande exploateringen av Säve-området.

 

Det nya elflygplanet, ett Pipistrel Alpha Electro, kommer att användas och driftas i Aeroklubben i Göteborgs regi. Bland annat ska planet användas som en del av skolflygsverksamheten.

 

– Framtidens flygutveckling finns inom biobränslen och elflyg. Det känns fantastiskt att vi på Säve får möjlighet att gå i bräschen för detta. Eldrivna passagerarplan i kommersiell trafik må ligga en bit in i framtiden, men för allmänflyget är framtiden redan här, säger Måns Theorin, ordförande i Aeroklubben i Göteborg.

 

Serneke äger Säve flygplats sedan 2016. På flygplatsen verkar i dag det så kallade samhällsflyget med helikopterverksamhet för polis, ambulans och sjöräddning samt allmänflyget med flygutbildningar och flygklubbsverksamhet. Kring flygplatsområdet äger Serneke omkring 3 miljoner kvadratmeter mark. Planen är att utveckla området för verksamheter inom bland annat fordonsindustri, logistik och upplevelseindustrin.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons