Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

EU uppmärksammar Göteborgsföretag för kvalitetshöjande insatser inom kollektivtrafiken

Publicerad av
Redaktionen - 11 jun 2018

I tjugo år har Thomas Planhage med JETAS Quality Systems utvecklat Jetasmetoden, ett papperslöst ärendehanteringssystem för företag med många anställda ute på fältet. Det hela startade med syfte att skapa en kvalitetssäkring av service- och underhållsarbete i fastigheter. På senare tid har JETAS i samarbete med Skånetrafiken och Hallandstrafiken utvecklat en version som används inom kollektivtrafiken för tillsyn, skötsel och reparation av hållplatser, väderskydd och tågstationer.

 

Prisbelönt utveckling

Målet var att utveckla funktioner som gör nytta inom kollektivtrafiken så som ruttoptimering, analys av skadegörelse, hantering av tillfälliga trafikomläggningar och felanmälningar med automatiska polisrapporter. Detta blev en fullträff som uppskattas av driftspersonal, passagerare och EU.

Europeiska Kommissionen tilldelade i år JETAS Quality Systems utmärkelsen Seal of Excellence med följande motivering ”A Smart Maintanance Management System for Public Transportation Infrastructure.”
I och med JETAS framgång har Vinnova beslutat att bidra med en halv miljon för att främja bolagets vidare europasatsning.

 

”Vi är så klart otroligt stolta och glada över denna utmärkelse som kommer att öppna nya dörrar och vägar för oss ut i Europa.”  Säger Thomas Planhage, VD på JETAS Quality Systems med huvudkontor i Göteborg.

 

Mer information

Thomas Planhage, mobil 0709 56 56 00

www.jetas.se

 

Referens länkar:
EU kommissionens Seal of Excellence

Artikel på JETAS.se

Video som beskriver JETASMETODEN

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons