Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

 MP välkomnar SL:s solcellssatsning

Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.. Foto: Miljöpartiet
Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.. Foto: Miljöpartiet
Publicerad av
Christer Wiik - 11 jun 2018

Nu står det klart att landstinget vid nästa möte i trafiknämnden ska besluta om att installera solceller på SL:s fastigheter. ”Miljöpartiet välkomnar satsningen som vi själva länge har drivit. Ett klimatsmart beslut helt enkelt” säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Miljöpartiet ville för ett år sedan att ambitionsnivån för installation av solceller skulle utökas med ytterligare 30 000 kvadratmeter solceller – till 50 000. Förslaget var då bland annat att bygga solceller på tunnelbanans utomhusperronger, med start på gröna linjen och uppgången till Sergels torg. 

– Vi måste ligga före i miljöfrågorna i landstinget. Med det här beslutet är vi med i solelsrevolutionen som pågår. Det visar också att vi var rätt ute i vårt förslag trots kritiken från bland annat Centerpartiet, säger Tomas Eriksson (MP).

I Amsterdam har man satt upp 10 000 kvadratmeter solpaneler på tunnelbanestationer. Det motsvarar ungefär två fotbollsplaner som kommer producera grön el som ska användas för belysning och rulltrappor på stationerna.

-Vi sänker kostnaderna för vår egen el och vi vet att det blir lönsamt. Med en bättre ekonomi kan vi satsa på utbyggd kollektivtrafik för resenärerna samtidigt som vår klimatpåverkan minskar. Solceller är en win-win, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Miljöpartiet vill att landstinget i Stockholm ska bli bäst av alla kommuner och landsting på förnyelsebar el från egna anläggningar.

 

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons