Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

BASF planerar batterifabrik för elbilar norr om Åbo

Vid BASF:s forskningscentrum i tyska Ludwigshafen testar kemisten Janak Kafle och labschefen Matthias Schwab fysiska parametrar för framställning av grafenbaserat bläck. Foto: BASF
Vid BASF:s forskningscentrum i tyska Ludwigshafen testar kemisten Janak Kafle och labschefen Matthias Schwab fysiska parametrar för framställning av grafenbaserat bläck. Foto: BASF
Publicerad av
Markku Björkman - 11 jun 2018

BASF planerar batterifabrik för elbilar hundra kilometer norr om Åbo - nu rustar också Nystads bilfabrik för elbilar, skriver Svenska Yle.

Ett av världens största företag inom den kemiska industrin, BASF, planerar att bygga en batterifabrik för elbilar i Harjavalta, drygt 100 kilometer norr om Åbo.

Stadsstyrelsen i Harjavalta har ett extrainsatt möte på måndag där de tänker ta beslut om att överlåta tomten och göra de planändringar som krävs för investeringen.

Intentionsavtalet som ska skrivas ska vara i kraft till början av november.

BASF meddelade för ett år sedan i juni om ett stort investeringsprogram och har bland annat för avsikt att investera 400 miljoner euro i produktionsenheter för ledande katodmaterial.

Det är ännu oklart var i Europa fabrikerna och enheterna kunde byggas.

Då intresset för elbilar ökar förväntas också efterfrågan på batterier att stiga.

BASF meddelar att avsikten är att tillverka de katodiska material som krävs för elbilarnas litiumbatterier.

Efterfrågan på just den sortens produkter förväntas öka markant då eldrivna bilar blir vanligare.

Northvolt planerade liknande fabrik i Vasa
Ifjol var företaget Northvolt intresserat av att bygga en liknande, men mycket större batterifabrik i Vasa.

Ledningen inom BASF och beslutsfattarna i Harjavalta är fortfarande förtegen vad gäller planerna kring fabriken.

Det är också oklart hur stor fabriken skulle bli men tomten som företaget visat intresse för är över 14 hektar stor.

Källor: HBL, Aamulehti, Kauppalehti, Helsingin Sanomat, Turun Sanomat.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons