Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Ny direktlinje mellan Stockholm och Orlando

Norwegian 787 Dreamliner. Foto: Norwegian
Norwegian 787 Dreamliner. Foto: Norwegian
Publicerad av
Christer Wiik - 11 jun 2018

Norwegian lanserar direktflyg mellan Stockholm Arlanda och Orlando i Florida, USA. Trots flygskatt och därmed begränsad ökning i Sverige vill Norwegian ändå visa att Sverige och Stockholm Arlanda kan få nya långlinjer. Det skriver flygbolaget i ett pressmeddelande. 

Trots flygskatt vill Norwegian bidra till tillgängligheten i Sverige – även om det inte blir i den omfattning som bolaget hade planerat och önskat. Med start 29 oktober kommer den nya långlinjen trafikeras två gånger i veckan. Orlando är en av världens mest populära turistdestinationer och lockar med stort utbud av underhållningsparker, golfklubbar och shopping.

– Vi är glada över att kunna lansera direktflyg mellan Stockholm och Orlando samtidigt som vi fortsätter att se utmaningar i Sverige och därför pausar två andra långlinjer. Vi kommer att fortsätta utveckla linjenätet i Sverige men inte alls i den omfattning som vi hade planerat och önskat. Vi ser fram emot att välkomna resenärer ombord våra nya och bränsleeffektiva flygplan, säger Thomas Ramdahl, kommersiell direktör på Norwegian.

Stockholm Arlanda (ARN) – Orlando (MCO) kommer att trafikeras två gånger i veckan på måndagar och fredagar med start 29 oktober 2018.

 

 

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons