Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Slutar kämpa för civilt flyg på Ärna

Johan Nilsson/TT: Kampen för civilt flyg på Ärna flygplats i Uppsala har gått i graven. Arkivbild.
Johan Nilsson/TT: Kampen för civilt flyg på Ärna flygplats i Uppsala har gått i graven. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 09 jun 2018

Bolaget Uppsala Airport har i 15 år kämpat för att få civilt flyg på Ärna flygplats. Men på fredagen meddelade bolaget att man beslutat att avsluta kampen eftersom processen tagit så lång tid, skriver Upsala Nya Tidning.

Vi har jobbat för det här i 15 år, men bolagsstämman fattade beslut att det är slut nu, säger Frode Skulbru, vd för Uppsala Airport, till tidningen.

Bolaget har sedan 2004 hävdat att kommersiell trafik skulle leda till många fördelar för Uppsala, men det har funnits många motståndare till planerna och nästan varje beslut i processen har överklagats.

2013 sade den dåvarande borgerliga alliansregeringen ja till planerna på civilflyg. Sedan dess har bland annat beslut om bygglov överklagats och återkallats. Processen har varit kostsam för Uppsala Airport.

Hela processen känns väldigt tråkig. Vi tycker fortfarande att det är en bra plan men nu gick det inte längre, säger Frode Skulbru.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons