Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jun, 18 2018
Senaste Nytt

Avtal klart om busstrafiken i Kungsbacka och Ale

Femtio fabriksnya bussar kommer till Kungsbacka och Ale. Foto: Allan Karlsson
Femtio fabriksnya bussar kommer till Kungsbacka och Ale. Foto: Allan Karlsson
Publicerad av
Christer Wiik - 08 jun 2018

Nu är Västtrafiks upphandling av busstrafiken i Kungsbacka och Ale klar. Det blir KE's Buss och Nobina som får fortsätta köra trafiken åt Västtrafik. De nya avtalen har en stark miljöprofil. Nittio procent av trafiken ska köras med fossilfria drivmedel.

Västtrafiks upphandling av busstrafiken i Kungsbacka och Ale är klar. Upphandlingen består av tre olika trafikuppdrag; Kungsbacka tätort, Kungsbacka landsbygd och Ale kommun.

I Kungsbacka tätort och Kungsbacka landsbygd behåller Karl-Erik Elofsson Buss AB (KE's Buss) uppdraget och fortsätter köra trafiken. I Ale får Nobina behålla uppdraget.

För trafiken på landsbygden i Kungsbacka kommer 20 nya bussar att levereras till trafikstarten, som sker i juni 2019. Till trafikstarten av tätortstrafiken i juni 2020 blir det 7 helt nya bussar. Till trafikstarten i Ale i juni 2019 kommer 23 nya och 8 befintliga bussar, de befintliga fordonen kommer att ersättas av nya bussar efter cirka tre år.

– Vår ambition med de nya avtalen är att vi tillsammans ska arbeta aktivt mot det gemensamma målet att erbjuda en attraktiv kollektivtrafik som ger oss fler och nöjdare kunder, säger Rebecca Sundborg, ansvarig för busstrafik på Västtrafik.

De nya avtalen har en stark miljöprofil med mål att minska klimatpåverkande utsläpp och energianvändning. Skärpta krav på energieffektivitet och buller ställs också i de nya avtalen. Från trafikstarten kommer drygt 90 procent av trafiken köras med fossilfria drivmedel, vilket innebär en minskning av utsläppen av klimatpåverkande gaser med 70 procent.

Upphandlingen innebär också att Västtrafik har möjlighet att avropa fyra elbussar till Ale och tre elbussar till Kungsbacka tätort inför respektive trafikstart.

I de nya avtalen har trafikföretagen större möjlighet att utforma trafiken. Det finns också möjlighet att få kvalitetsbonus om hög kundnöjdhet uppnås, resandeutvecklingen avgör också hur stor ersättningen blir. Syftet är att ge de upphandlade företagen större ansvar och möjlighet att bättre använda sin kompetens.

 

 

 

Annons

Annons

Annons