Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

MP-politiker: ”Börja bygg tunnelbanan till Älvsjö nu”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting. Foto: Miljöpartiet
Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting. Foto: Miljöpartiet
Publicerad av
Christer Wiik - 07 jun 2018

Nyligen blev det klart att staten medfinansierar tunnelbanan Älvsjö Fridhemsplan. "Nu finns inte längre några skäl att inte tidigarelägga byggstarten. På så vis kan t-banan bli klar fyra år tidigare" Det säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting. "När pengarna finns ska inte resenärerna vänta i onödan. Vi måste börja arbetet på den här viktiga tvärförbindelsen nu".

Den 4 juni fattade regeringen beslut om en nationell plan för infrastrukturen för åren 2018-2029. På så vis blev det också helt klart att Sverigeförhandlingens överenskommelse om tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö får statlig medfinansiering.

- Sverigeförhandlingen är klar och tunnelbanan finansierad. Det är fullt möjligt att tidigarelägga bygget enligt avtalet och jag sätter mig gärna ner och diskuterar med de andra partierna så att bygget kan komma igång. Klimatet och resenärerna kan inte vänta, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiet har tidigare lämnat in en skrivelse till Trafiknämnden i landstinget om att tidigarelägga byggstarten. Svaret har varit att landstinget vill vänta på att alla beslut inom Sverigeförhandlingen är klara. Det är de nu.

-Det finns ingen tid att förlora. Landstinget behöver börja nu för att snabbare få den nya tunnelbanelinjen på plats. Linjen kommer bidra till att minska trängseln i centrala innerstaden och öka tillgången till kollektivtrafik, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiet vill även väcka liv i förslaget från Sverigeförhandlingen om att koppla ihop tunnelbanelinjen Fridhemsplan - Älvsjö med Gula linjen genom en tunnel mellan Fridhemsplan och Hagalund.

- På det sättet skulle det skapas en helt ny tunnelbanelinje i Stockholm. Som det blir nu blir gula linjen bara en förgrening av gröna linjen som försämrar trafiken mot Hässelby, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

 

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons