Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Nyköping och Skavsta läggs på bispår

Tor Johnsson / SvD / TT: Ostlänkens dragning spikad av regeringen. Arkivbild.
Tor Johnsson / SvD / TT: Ostlänkens dragning spikad av regeringen. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 07 jun 2018

Regeringen har i dag tagit beslut om den korridor där den nya tågsträckan ska gå – sträckan som är en första etapp i moderniseringen av tåglinjen mellan Stockholm och Malmö/Göteborg. Beskedet följer Trafikverkets förslag och det är myndigheten som sedan beslutar detaljplaneringen inom korridoren.

Huvudspåret kommer inte att passera Skavsta flygplats eller Nyköping, något som varit uppe till diskussion och önskats av berörda parter, kommunen och flygplatsen. I stället byggs bibanor till dessa ställen som kopplas på huvudspåret, men det kommer innebära längre restider till exempelvis Stockholm än om huvudbanan gått direkt till Skavsta och Nyköping.

Sämre och dyrare

Den här lösningen både fördyrar och försämrar, säger kommunstyrelsens ordförande i Nyköping, Urban Granström (S) som tycker beslutet är obegripligt.

Trafikverket har pekat på att det skulle bli för trångt på spåren om även Nyköping och Skavsta skulle hamna på huvudbanan, men de prognoserna underkänner Granström.

Men enligt miljöminister Karolina Skog (MP) finns flexibilitet i det här beslutet, inga dörrar stängs helt och det kommer att vara möjligt att åka direkttåg mellan exempelvis Skavsta och Stockholm.

Den här spårlösningen öppnar för flera lösningar, säger Karolina Skog (MP).

Följer E4:an

I stora drag kommer den nya Ostlänken att följa E4:an.

Ur miljösynpunkt är det en lämplig lösning, säger Skog.

Dagens besked är inte avgörande i sig för om det kommer att byggas spår för den snabbaste varianten av höghastighetståg.

Beslutet möjliggör båda alternativen, vi låser inte fast oss, säger Karolina Skog.

Hon vill trycka på det viktiga i att bygga ut järnvägen.

Vi har kapacitetsbrist i dag, det är trångt på spåren.

Någon gång 2033–2035 beräknas Ostlänken vara färdigbyggd. Kostnaden beräknas till runt 50 miljarder kronor.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons