Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

LED och bra design skapade en attraktiv tunnelbanestation

Metrostationen Idrottsparken i Finlands näst största stad Esbo, strax väster om Helsingfors. Foto: Arkitektbyrån URP
Metrostationen Idrottsparken i Finlands näst största stad Esbo, strax väster om Helsingfors. Foto: Arkitektbyrån URP
Rulltrappan vid metrostationen, Idrottsparken, i Finlands näst största stad Esbo, strax väster om Helsingfors. Foto: Arkitektbyrån URP
Rulltrappan vid metrostationen, Idrottsparken, i Finlands näst största stad Esbo, strax väster om Helsingfors. Foto: Arkitektbyrån URP
Entrén till metrostationen Idrottsparken i Finlands näst största stad Esbo, strax väster om Helsingfors. Foto: Arkitektbyrån URP
Entrén till metrostationen Idrottsparken i Finlands näst största stad Esbo, strax väster om Helsingfors. Foto: Arkitektbyrån URP
Publicerad av
Markku Björkman - 15 maj 2018

Den nya tunnelbanestationen Idrottsparken i Finlands näst största stad Esbo, som ligger strax väster om Helsingfors, är till större delen ett offentligt attraktivt konstverk för positiva upplevelser. Stationen bär företaget Annell Ljus´ signatur. 

Som belysning på T-stationen Idrottsparken används tjugo Sattlerringar Circolo i I-version, utvändigt med handpolerade blanka aluminiumringar, diameter 2,3 meter.  Varje LED-ring ger upp till 11 650 lumen i kelvinväxling Tunable White. För leveransen svarade Sattlers finländska partner Teclux Oy.

I Annells Sattlerprogram ingår Circolo i åtta storlekar från 0,75 till 3,5 meter. Maximala ljusflöden från 3600 till 19 500 lumen i effekter från 48 till 220 watt.

Källa: Annell Ljus

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons