Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

LED och bra design skapade en attraktiv tunnelbanestation

Metrostationen Idrottsparken i Finlands näst största stad Esbo, strax väster om Helsingfors. Foto: Arkitektbyrån URP
Metrostationen Idrottsparken i Finlands näst största stad Esbo, strax väster om Helsingfors. Foto: Arkitektbyrån URP
Rulltrappan vid metrostationen, Idrottsparken, i Finlands näst största stad Esbo, strax väster om Helsingfors. Foto: Arkitektbyrån URP
Rulltrappan vid metrostationen, Idrottsparken, i Finlands näst största stad Esbo, strax väster om Helsingfors. Foto: Arkitektbyrån URP
Entrén till metrostationen Idrottsparken i Finlands näst största stad Esbo, strax väster om Helsingfors. Foto: Arkitektbyrån URP
Entrén till metrostationen Idrottsparken i Finlands näst största stad Esbo, strax väster om Helsingfors. Foto: Arkitektbyrån URP
Publicerad av
Markku Björkman - 15 maj 2018

Den nya tunnelbanestationen Idrottsparken i Finlands näst största stad Esbo, som ligger strax väster om Helsingfors, är till större delen ett offentligt attraktivt konstverk för positiva upplevelser. Stationen bär företaget Annell Ljus´ signatur. 

Som belysning på T-stationen Idrottsparken används tjugo Sattlerringar Circolo i I-version, utvändigt med handpolerade blanka aluminiumringar, diameter 2,3 meter.  Varje LED-ring ger upp till 11 650 lumen i kelvinväxling Tunable White. För leveransen svarade Sattlers finländska partner Teclux Oy.

I Annells Sattlerprogram ingår Circolo i åtta storlekar från 0,75 till 3,5 meter. Maximala ljusflöden från 3600 till 19 500 lumen i effekter från 48 till 220 watt.

Källa: Annell Ljus

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons