Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Eneroth ville inte ge besked om Sydostlänken

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Foto: Jann Lipka / Regeringskansliet
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Foto: Jann Lipka / Regeringskansliet
Publicerad av
Christer Wiik - 16 maj 2018

Nyligen var Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på besök i Blekinge. Under dagsturen besökte statsrådet bland annat ett åkeri i Olofström, mötesplatsen NetPort Science Park samt företaget Storegate i Karlshamn. Under besöket uttalade sig även Eneroth om järnvägsinvesteringar i regionen, däribland Sydostlänken. ”Jag får ännu inte ge några besked om enskilda objekt i infrastrukturplanen” sade han till tidningen Sydöstran.

Järnvägssträckan Älmhult-Olofström-Blekinge kustbana, även kallad Sydostlänken, har utretts för framtida tågtrafik. Enligt Trafikverkets ställningstagande så skulle Sydostlänken ge positiva effekter för näringslivet och skapa goda kommunikationer från norra Sverige och Göteborg, till Blekinge och vidare ut till östra Europa och Asien.
Godstrafikprognoserna som ligger till grund för utredningen kring nyttan av Sydostlänken innehåller osäkerheter, men visar ändå på den potential som Sydostlänken kan innebära. Trafikverket bedömer därför att projektets genomförande bör prövas vid nästkommande planöversyn.
Men om Sydostlänken är med i infrastrukturplanen är ännu oklart. 
- Regeringen vet mycket väl om önskemålen när det kommer till Sydostlänken, och jag känner till frågan mycket väl. Det kommer ett besked inom någon vecka, sade Tomas Eneroth till Sydöstran vid sitt Blekingebesök den 15 maj.  
Källor: Regeringen, Trafikverket, Sydöstran

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons