Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Transportstyrelsen om olycksstatistiken i april

Foto: Transportstyrelsen
Foto: Transportstyrelsen
Publicerad av
Christer Wiik - 15 maj 2018

Under april 2018 omkom 17 personer och 1105 personer skadades (129 svårt skadade och 976 lindrigt skadade) i vägtrafiken. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 maj 2018. Det är samma antal omkomna jämfört med april månad 2017.

Nästan hälften av de omkomna är oskyddade trafikanter (två på motorcykel, två på cykel, två var gående och en övrigt). 10 av de omkomna personerna hade färdats i personbil. Fyra bilister omkom i singelolyckor, tre bilister omkom i mötesolyckor och av de oskyddade trafikanterna hade fem blivit påkörda av motorfordon.

 - Hittills i år har vi 8 fler omkomna jämfört med samma period förra året. Den största ökningen är bland bilförarna som har ökat med 42 procent (37 omkomna 2018 jämfört med 26 omkomna 2017). För att nå målet med 220 omkomna om två år behöver vi göra mer för att rädda fler, säger Khabat Amin, statistiker på Väg- och järnväg på Transportstyrelsen.

Medelantalet omkomna i april månad, under de föregående fyra åren 2014-2017, är 18 personer.

Under både de senaste 12 månaderna (mars 2017-april 2018) och de senaste föregående 12 månaderna (mars 2016-april 2017) omkom 261 personer. Jämför man med ett 4-års medelvärde för motsvarande tidigare 12-månadersperioder har antalet omkomna minskat med två procent.

På grund av större bortfall från och med 2013 av polisens inrapportering av olyckor med svåra och lindriga personskador kommenteras inte antalet svårt skadade personer.
Källa: Transportstyrelsen

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons