Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Klart med autonoma fordon i Chalmersområdet

Självkörande bussar kan nu börja rulla i vid Chalmers Göteborg. Transportstyrelsen har givit tillstånd till ännu ett försök med självkörande fordon på allmän väg. Foto: Björn Hansson/Transportstyrelsen
Självkörande bussar kan nu börja rulla i vid Chalmers Göteborg. Transportstyrelsen har givit tillstånd till ännu ett försök med självkörande fordon på allmän väg. Foto: Björn Hansson/Transportstyrelsen
Publicerad av
Christer Wiik - 04 maj 2018

En självkörande buss kan nu börja trafikera Chalmersområdet i Göteborg. Detta sedan Transportstyrelsen godkänt det andra försöket med självkörande fordon på allmän väg i Sverige. ”Tillståndet är ett steg i rätt riktning för att möjliggöra för teknikutvecklingen utan att för den skull ge avkall på säkerheten”, säger Pasi Paavola, sektionschef på Transportstyrelsen.

 Godkännandet har föregåtts av omfattande granskningar för att säkra att tekniken är trafiksäker. Den avslutande kontrollen består i en verifiering i drift att fordonet följer de trafikregler som finns utmed den sträcka som ska köras.

Företaget som ska genomföra försöket heter Amobility AB och är ett svenskt dotterbolag till danska företaget Autonomous Mobility A/S. 

Två bussar kommer att ingå i försöket. Bussarna har plats för 11 personer och de kommer senare att utrustas med ramp, vilket gör det möjligt för rullstolsburna att färdas med bussen. Toppfart är 20 km/timmen.
Under testperioden kommer en förare att finnas med ombord eftersom dagens lagstiftning kräver att det finns en fysisk person i eller utanför fordonet. Föraren ska kunna hantera eventuella hinder som finns i bussens färdväg.
Bussarna ska köra en sträcka som är drygt 1,2 km lång, mellan ett parkeringsområde och en konferenslokal på Chalmersområdet.
Sedan 1 juli 2017 har Transportstyrelsen rätt att utfärda tillstånd för försök med självkörande fordon på allmän väg.
För att få tillstånd krävs att den som ansöker kan visa att fordonet kan köras utan fara för trafiksäkerheten.
Transportstyrelsen handlägger för närvarande ytterligare sex ansökningar om försök med självkörande fordon.

Fakta:

·         Amobility AB är en svensk filial till det danska företaget Autonomous Mobility A/S                som ägs av Semler gruppen (semler.dk)

·         Tillverkare är Navya ocjh modellen heter Arma

·         Bussen har plats för 11 sittande passagerare inklusive föraren

·         Toppfart: 20 km/h

·         Tillståndet gäller till och med 30 september.
Källa: Transportstyrelsen

 

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons