Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 19 2018
Senaste Nytt

Går till val på att busslinje 4 ersätts med spårväg

Miljöpartiet agerar i Stockholms läns landsting

Foto: Holger Ellgaard
Foto: Holger Ellgaard
Publicerad av
Peter Höök - 16 apr 2018

Miljöpartiet i Stockholms läns landsting går till val på att se till att busslinje 4 ersätts med spårväg.

– Ska det bli av måste landstinget engagerar sig i planeringen när det gäller att rusta upp Västerbron och förbereda den för spårtrafik, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Busslinje fyra är idag Sveriges mest trafikerade busslinje. Stockholm växer och fler måste åka kollektivt om vi ska klara klimatmålen och resenärerna ska komma fram.

– Trängsel är ett stort problem och därför är det rätt läge att gå från buss till spårlösning, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Spårtrafik på Västerbron är dock inget nytt. Fram till högertrafikomläggningen 1967 så trafikerades bron av spårvagnar.

– Västerbron byggdes ursprungligen för spårtrafik. Att den togs bort var i linje med den tidens politik att införa bilen på bred front i våra städer. Idag behöver Stockholmsregionen en mer hållbar lösning, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Miljöpartiet är även kritiska mot alliansstyret i landstinget som tidigare anslagit utredningsmedel för konvertering av linje 4 till spårvagn men sen dragit tillbaka projektet. Trots satsningar på bättre framkomlighet och mindre trängsel på buss 4 så är busslinjen hårt belastad. Det behövs mer än effektiviseringsåtgärder på en buss som har över 60 000 påstigande resenärer varje dag.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons