Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 19 2018
Senaste Nytt

Oenighet i regeringen om höghastighetstågen

S vill sänka maxfarten för höghastighetsjärnvägen

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Publicerad av
Peter Höök - 12 apr 2018

Socialdemokraterna ville sänka maxfarten på Ostlänken och höghastighetsjärnvägen rapporterar SvD. Det skulle i praktiken innebära ett stopp för höghastighetstågen och en fördjupad spricka. Nästan hela mandatperioden har gått utan att regeringen har lagt förslag om hur höghastighetsbanorna ska byggas och när.

– Vi tror fortfarande på blocköverskridande möten om höghastighetstågen före sommaren, sa Gustav Fridolin på språkrörsturnén till Jönköping, Linköping och Norrköping till SvD.

I april är det meningen att regeringen ska komma överens om den nationella planen, men besluten om tågens hastighet måste i slutänden tas över blockgränsen.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons