Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Oenighet i regeringen om höghastighetstågen

S vill sänka maxfarten för höghastighetsjärnvägen

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Publicerad av
Peter Höök - 12 apr 2018

Socialdemokraterna ville sänka maxfarten på Ostlänken och höghastighetsjärnvägen rapporterar SvD. Det skulle i praktiken innebära ett stopp för höghastighetstågen och en fördjupad spricka. Nästan hela mandatperioden har gått utan att regeringen har lagt förslag om hur höghastighetsbanorna ska byggas och när.

– Vi tror fortfarande på blocköverskridande möten om höghastighetstågen före sommaren, sa Gustav Fridolin på språkrörsturnén till Jönköping, Linköping och Norrköping till SvD.

I april är det meningen att regeringen ska komma överens om den nationella planen, men besluten om tågens hastighet måste i slutänden tas över blockgränsen.

Annons

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...