Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Påseglingsskydd räddade Götaälvbron

 

 

 

 

Bilden visar skadorna på metallbalkarna på delar av påseglingsskyddet under Götaälvbron. Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad.
Bilden visar skadorna på metallbalkarna på delar av påseglingsskyddet under Götaälvbron. Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad.
Publicerad av
Christer Wiik - 11 apr 2018

Natten till den 6 april körde ett lastfartyg på väg uppför Göta älv på ett av Götaälvbrons påseglingsskydd så kraftigt att denna metallkonstruktion inte längre ger bron fullt skydd vid en eventuell påsegling. Göteborgs Stad äger bron och samarbetar nu därför med statliga Sjöfartsverket för att säkerställa att fartyg kan fortsätta passera Götaälvbron.

Själva Götaälvbrons konstruktion eller funktion har inte skadats utan påseglingsskyddet fyllde sin funktion och skyddade bropelarna. Nu pågår arbetet för fullt för att reparera det skadade påseglingsskyddet så snart som möjligt.
Källa: Göteborgs stad

Annons

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...