Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Svevia fortsätter underhålla vägarna i Eksjö

Svevia är entreprenör för vägunderhållet under de närmaste fyra åren i Eksjö. Foto: Svevia
Svevia är entreprenör för vägunderhållet under de närmaste fyra åren i Eksjö. Foto: Svevia
Publicerad av
Christer Wiik - 10 apr 2018

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som vägentreprenör för de statliga vägarna i Eksjö.

Svevias uppdrag är att vintertid snöröja, halkbekämpa och göra vägarna säkra och framkomliga. Sommartid utförs löpande vägunderhåll. Det kan till exempel vara att laga sprickor och hål i vägbanan, sköta om vägmärken, vägräcken, kantstolpar, viltstängsel och underhålla diken och trummor så att vatten kan rinna undan.

– Vi har det här kontraktet, för så kallat basunderhåll, redan idag. Vi är väl förtrogna med vägmiljöerna i Eksjö med omnejd, som framförallt karaktäriseras av det småländska höglandets geografi, något som kan ge stora variationer på nederbörden beroende på var i området du befinner dig, säger Pär Gustafsson, Svevia.

Geografiskt angränsar kontraktet till motsvarande kontrakt för Trafikverket i Kisa och Vimmerby där Svevia också är entreprenör.

– Vi har två vältrafikerade stråk, riksväg 40 och riksväg 32 där framkomligheten är avgörande för pendlare och godstrafik i området.

Trafikverkets driftområde Eksjö består totalt av 1140 kilometer väg, varav 830 kilometer är grusväg. Det förnyade kontraktet börjar gälla från den 1 september i år och sträcker sig över fyra år med möjlighet till två års option och är värt cirka 35 miljoner kronor per år.

 

Annons

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...