Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 19 2018
Senaste Nytt

Svevia fortsätter underhålla vägarna i Eksjö

Svevia är entreprenör för vägunderhållet under de närmaste fyra åren i Eksjö. Foto: Svevia
Svevia är entreprenör för vägunderhållet under de närmaste fyra åren i Eksjö. Foto: Svevia
Publicerad av
Christer Wiik - 10 apr 2018

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som vägentreprenör för de statliga vägarna i Eksjö.

Svevias uppdrag är att vintertid snöröja, halkbekämpa och göra vägarna säkra och framkomliga. Sommartid utförs löpande vägunderhåll. Det kan till exempel vara att laga sprickor och hål i vägbanan, sköta om vägmärken, vägräcken, kantstolpar, viltstängsel och underhålla diken och trummor så att vatten kan rinna undan.

– Vi har det här kontraktet, för så kallat basunderhåll, redan idag. Vi är väl förtrogna med vägmiljöerna i Eksjö med omnejd, som framförallt karaktäriseras av det småländska höglandets geografi, något som kan ge stora variationer på nederbörden beroende på var i området du befinner dig, säger Pär Gustafsson, Svevia.

Geografiskt angränsar kontraktet till motsvarande kontrakt för Trafikverket i Kisa och Vimmerby där Svevia också är entreprenör.

– Vi har två vältrafikerade stråk, riksväg 40 och riksväg 32 där framkomligheten är avgörande för pendlare och godstrafik i området.

Trafikverkets driftområde Eksjö består totalt av 1140 kilometer väg, varav 830 kilometer är grusväg. Det förnyade kontraktet börjar gälla från den 1 september i år och sträcker sig över fyra år med möjlighet till två års option och är värt cirka 35 miljoner kronor per år.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons