Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 13 2018
Senaste Nytt

Green Cargo: ”Stor efterfrågan på internationella tågpendlar”

Foto: Green Cargo
Foto: Green Cargo
Publicerad av
Christer Wiik - 19 mar 2018

Marknaden visar en stor efterfrågan på internationella tågpendlar. Green Cargo och belgiska Lineas har ökat upp antalet tågavgångar i den populära direktlinjen Belgium Direct mellan Sverige och Belgien för befintliga och nya kunder. Den 12 januari startade det fjärde omloppet mellan länderna och volymerna i tågen ökar. Det skriver Green Cargi i ett pressmeddelande.

– Vi skapar vi en ännu bättre produkt genom fler avgångar i båda riktningarna. Med fyra avgångar i veckan ökar vi tillgängligheten och kapaciteten som gör det lättare för kunderna att planera sina transporter. Kunderna får en snabbare transport och kortare vagnomloppstider, vilket också ökar effektiviteten i systemet, säger Lennart Johansson, Manager Business Development, Green Cargo.

Belgium Direct startade 20 oktober 2016 och är inte bara det snabbaste transportsättet av vagnslast och intermodala enheter mellan Skandinavien och Belgien, utan även ett mer tillförlitligt och miljövänligt transportalternativ. Det är inte bara trängseln på vägarna som minskar, utan även koldioxidutsläppen med 70% jämfört med vägtransporter på samma sträcka.

– Jag är mycket nöjd med den positiva utvecklingen av Belgium Direct. Tillsammans med Green Cargo vill vi säkerställa en starkare korridor mellan Sverige och Belgien. Vi ser ett specifikt ökat intresse från kunder inom branscherna bil, kemi, papper och trä, samt från intermodala aktörer. För Lineas är denna produkt en del av vårt Green Xpress Network som fortsätter att växa för att förverkliga modalskiftet mot järnväg. Tack vare Belgien Direct kan vi också erbjuda andra direkta destinationer för svenska kunder, till exempel i Frankrike, Nederländerna och Spanien, säger Sam Bruynseels, CCO Lineas.

För ett givande samarbete i det gemensamma partnerskapet bidrar bolagen både med unika kompetenser och erfarenheter vad gäller internationella transporter, och kundgrupper från Norden och övriga Europa.

Den 5 april 2017 bytte Green Cargo terminal för direktlinjen till Norra Hamnen i Malmö, vilket gav kunderna ännu generösare in- och utlämningstider för effektivare transporter. Norra Hamnen ger en utökad service med större täckning, bra transittider och smidig hantering med CMP i Malmö som knutpunkt.

– Denna ökning av antal avgångar i Belguim Direct ser vi som en mycket god nyhet och vi ser fram emot att fortsätta det fina samarbete vi idag har med Lineas och Green Cargo. Vår ambition är alltid att säkerställa våra kunders tillväxtmöjligheter och behov av flexibilitet och bra service, vilket denna utveckling är ett lyckat exempel på. Vi är stolta över att vara en del av denna miljövänliga transportkedja i Norra Hamnen i Malmö, säger Ann-Charlotte Halldén Åkeson – Key Account Manager, CMP.

Om Lineas:
Lineas är en av de största privata järnvägsoperatörerna i Europa. Företaget har ambitionen att realisera modalskifte mot järnväg. Därför tillhandahåller den tågtrafik med hög kvalitet och dörr-till-dörr-lösningar i hela Europa. Idag sysselsätter Lineas cirka 1 900 entusiastiska kollegor som tillsammans genererar en årlig omsättning på nästan 500 miljoner euro. Argos Soditic, ett oberoende privatkapitalbolag, äger 69% av bolaget. Återstående 31% innehas av NMBS / SNCB. Lineas har huvudkontor i Bryssel och kontor i Frankrike, Italien, Nederländerna och Tyskland. Koncernen har en flotta på mer än 200 lok och 7000 vagnar.

 

Annons

Annons

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...