Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 19 2018
Senaste Nytt

Transportstyrelsen redovisar olyckstalen för februari

Foto: Transportstyrelsen
Foto: Transportstyrelsen
Publicerad av
Christer Wiik - 16 mar 2018

Under februari 2018 omkom 16 personer och 1 354 skadades (137 svårt skadade och 1 217 lindrigt skadade) i vägtrafiken. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 mars 2018. Det är samma antal omkomna jämfört med februari månad 2017.

10 av de omkomna personerna hade färdats i personbil, två i lastbil, två på moped och två var gående som blivit påkörda. Åtta bilister omkom i mötesolyckor och två bilister omkom i korsningsolyckor. Fyra av de omkomna var över 65 år.

Medelantalet omkomna i februari månad, under de föregående fyra åren 2014-2016, är 18 personer.

Under de senaste 12 månaderna (mars 2017-februari 2018) har 258 personer omkommit i vägtrafiken. Under de senaste föregående 12 månaderna (mars 2016-februari 2017) omkom 256 personer. Jämför man med ett 4-års medelvärde för motsvarande tidigare 12-månadersperioder har antalet omkomna minskat med 2 procent.

Under 2018 har 25 personer omkommit på statliga vägar, vilket är fem fler jämfört med 2017. Bland de omkomna hittills i finns 19 bilförare jämfört med 13 bilförare 2017. När det gäller typ av olyckor så har hittills i år inträffat 13 mötesolyckor jämfört med nio olyckor motsvarande period 2017. Singelolyckorna har under samma period minskat från nio olyckor 2017 till sex olyckor hittills i år

- Hittills i år har 30 personer omkommit i vägtrafiken. Det är en ökning med fyra omkomna jämfört med motsvarande period tidigare år. Det vi ser hittills i år är en ökning av antalet mötesolyckor medan singelolyckorna har minskat. Vintrar med riklig nederbörd medför mycket snö i vägarnas sidoområden, vilket leder till färre svåra singelolyckor, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.

På grund av större bortfall från och med 2013 av polisens inrapportering av olyckor med svåra och lindriga personskador kommenteras inte antalet svårt skadade personer.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons