Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 19 2018
Senaste Nytt

H:fors planerade västmetroförlängning blir en dyr affär

Västmetrons förlängning är ett sju kilometer långt metrospår väster om Helsingfors. Tunnelbygget är nästan klart. Det är framför allt byggandet av de fem nya stationerna som höjer kostnaderna. Bild: Västmetroprojektet - Helsingfors stad
Västmetrons förlängning är ett sju kilometer långt metrospår väster om Helsingfors. Tunnelbygget är nästan klart. Det är framför allt byggandet av de fem nya stationerna som höjer kostnaderna. Bild: Västmetroprojektet - Helsingfors stad
Publicerad av
Markku Björkman - 13 mar 2018

Metrosträckan mellan Mattby och Stensvik i finländska staden Esbo, som är en del av Stor-Helsingfors, kommer kosta 400 miljoner mer än vad man räknat med i den ursprungliga planeringen.

Västmetrons andra skede beräknas nu att bli klart år 2023, och den totala budgeten kommer att uppgå till omkring 1,2 miljarder euro, skriver svenska Yle.

Det här kommer fram i en ny rapport om verkställandet av metrobygget. Metron ska överlämnas till operatören HST år 2023 och kommer öppnas för passagerartrafik först år 2024.

Den ursprungliga budgeten för projektet från år 2012 låg på 801 miljoner euro. Den reviderade slutsumman ligger på 1159 miljoner euro.

Orsaken till ökningen är att man vill ha utrymme i budgeten för faktorer som kan öka på kostnaderna, som man stötte på under bygget av västmetrons första del.

– Den ursprungliga beräkningen har justerats så att budgeten för sträckan Mattby-Stensvik nu motsvarar kostnaderna för västmetrons första skede. Jag tror att vi nu har en realistisk plan, säger Olli Isotalo, teknisk direktör vid Esbo stad till Svenska Yle.

Källa: Yle & Helsingfors stad

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons