Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 19 2018
Senaste Nytt

Turistrederier inleder samarbete om Mälarkryssningar

Foto: Stromma
Foto: Stromma
Publicerad av
Christer Wiik - 13 mar 2018

I vår är det premiär för ett helt nytt samarbete mellan Stromma och Gripsholms-Mariefreds Ångfartygs AB (fortsättningsvis kallat GMÅAB). Stromma kommer att sälja och marknadsföra GMÅABs guidade båtutflykt mellan Stockholm och Mariefred med ångfartyget Mariefred i sina kanaler.

Ångfartyget Mariefred har sedan 1903 årligen varit i trafik på traden Stockholm-Mariefred och har därmed en unik historia. Idag är turen en heldagsutflykt med guidning och besök i Mariefred och/eller på Gripsholms slott. Ombord finns både passagerarutrymmen och restaurang i tidstypiska varsamt renoverade salonger.

Turen kommer även fortsättningsvis att köras i GMÅABs regi men även säljas och marknadsföras under Strommas varumärke Strömma Kanalbolaget där en stor del av kryssningarna bygger på kulturella och historiska upplevelser.

- Syftet med samarbetet är att vi ska stärka varandra, säger Peter Henricson Affärsområdeschef Stromma Sverige. Via Strommas försäljnings- och marknadskanaler når GMÅAB en bredare och förhoppningsvis ny målgrupp samtidigt som Strömma Kanalbolaget stärker sitt utbud med denna historiskt unika tur. Det är en win win-situation helt enkelt.

Årets kryssningar mellan Stockholm och Mariefred startar den 2 juni, sista turen för säsongen går den 2 september. Kryssningen kommer att säljas och marknadsföras i Strommas kanaler under namnet Mälarkryssning till Mariefred.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons