Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 13 2018
Senaste Nytt

VTI: ”Lönsamt att subventionera kollektivtrafik”

Kollektivtrafik i Brommastadsdelen Alvik i västra Stockholm. Foto: Christer Wiik
Kollektivtrafik i Brommastadsdelen Alvik i västra Stockholm. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 08 mar 2018

En ny VTI-rapport visar att det är samhällsekonomiskt lönsamt att subventionera kollektivtrafik och att öka turtätheten där efterfrågan är hög.

En forskargrupp har analyserat motiv för subventionering av lokal och regional kollektivtrafik, baserat på ekonomisk teori och på numeriska modellberäkningar.

– Slutsatsen är att det är samhällsekonomiskt lönsamt att subventionera kollektivtrafik och att öka turtätheten där efterfrågan är hög, säger Roger Pyddoke, forskare på VTI.

Det är vanligt att lokal och regional kollektivtrafik subven­tioneras med skattemedel i industrialiserade länder, ofta i storleks­ordningen 40–60 procent. I Sverige subventionerar regionala myndigheter kollektivtrafiken med mellan 44 och 80 procent av kostnaderna i dagsläget.

Det huvudsakliga samhällsekonomiska motivet för subventionering är att kollektiv­trafik utmärks av en positiv effekt som kommersiella operatörer inte beaktar. Den positiva externa effekten består av att befintliga trafikanters väntetid minskar om priset sänks. Fler trafikanter motiverar då ökad turtäthet.

– Med optimal nivå på pris och turtäthet täcks inte ens kollektiv­trafikens rörliga kostnader. Därför krävs kompletterande finansiering via beskattning, säger Roger Pyddoke.

I studien har pris, turtäthet och subvention optimerats för sju olika linjer i Stockholms läns kollektivtrafik, allt ifrån en lågbelastad busslinje i landsbygd till hårdbelastade busslinje 4 i Stockholms innerstad samt en tunnelbane- och en pendeltågslinje. De optimeringsmetoder som används är generellt användbara.

 

Annons

Annons

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...