Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, dec, 10 2018
Senaste Nytt

Tamsons: ”Nu blir Östlig förbindelse valfråga i Stockholm”

Stockholms läns trafiklandstingsråd, Kristoffer Tamsons (M). Foto: Moderaterna
Stockholms läns trafiklandstingsråd, Kristoffer Tamsons (M). Foto: Moderaterna
Publicerad av
Christer Wiik - 12 mar 2018

Centerpartiet regionalt i Stockholm vänder i dag i sin syn på bygget av en Östlig förbindelse. Med detta står Alliansen enig i sin syn på behovet av en fullbordad ringled runt Stockholm. Frågan blir därmed en tydlig valfråga mellan Alliansens partier och vänsterblocket i höstens val.

- Ett välkommet besked. När nu Centerpartiet regionalt sluter upp bakom oss som kämpar för en Östlig förbindelse innebär det att en tydlig folklig majoritet för en ringled runt Stockholm nu också har en överväldigande politisk majoritet.
Det säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) i en kommentar till Centerpartiets besked.

- Nu är det klart och tydligt. En röst på Alliansen är en röst för bygget av en Östlig förbindelse. Motståndet är isolerat till några tillväxtfientliga ytterlighetspartier i vänsterblocket. I valet kan Alliansen nu ge dem en gemensam match i frågan.

Fakta
Östlig förbindelse är en föreslagen vägförbindelse i tunnel som förbinder Södra och Norra länken. En fullbordad ringled runt Stockholm skulle inte bara påtagligt avlasta innerstan från trängsel, köer och trafik. Därtill skulle den resultera i minskade köer runt Stockholm, då trafik med bättre flöden skulle kunna ledas runt staden. Det skulle skapa minskade köer och trängsel till nytta för såväl kollektivtrafiken som biltrafiken. Dagens Östliga förbindelse utgörs i praktiken av den känsliga Skeppsbron mitt i Stockholm. De samhällsekonomiska kostnaderna för trängsel och förseningar i trafiken beräknas överstiga 6 miljarder kronor per år i Stockholmsregionen. Östlig förbindelse beräknas kosta cirka 17,7 miljarder kronor i dagens penningvärde.

 

Annons

Annons

Annons