Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, maj, 24 2018
Senaste Nytt

Kina vill finansiera svensk-norsk järnväg

Kinesiskt CRH5-tåg vid Shenyangs järnvägsstation. Foto: Wikimedia, kredit: Poeloq
Kinesiskt CRH5-tåg vid Shenyangs järnvägsstation. Foto: Wikimedia, kredit: Poeloq
Publicerad av
Markku Björkman - 29 jan 2018

Kina är intresserat av att finansiera en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Oslo, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
Det är några veckor sedan en kinesisk näringslivsdelegation från China Association for Promoting International Economic & Technical Cooperation besökte Oslo.

- Vi diskuterade hur Kina kan bistå, eventuellt, med finansiering och med utbyggnadskapacitet och kompetens, säger Alf S Johansen på Grensekomiteen Värmland-Østfold som koordinerar projektet, till Ekot.

Ett av projekten som kan bli aktuella syftar till att bygga om och räta ut befintlig räls till en kostnad på över 50 miljarder kronor.

Det andra handlar om att bygga en helt ny järnväg för höghastighetståg, som skulle kosta runt 170 miljarder.
Enligt uppskattningar skulle restiden mellan huvudstäderna kunna förkortas från över fem timmar till under tre. Närmare bestämt till två timmar och 55 minuter. Målgruppen är de resenärer som i dag flyger mellan Oslo och Stockholm.

Men kineserna är inte ensamma om att visa intresse. I höstas samlades ett 20-tal företag på Örebro slott som alla var intresserade av projektet, skriver nättidningen NWT.

Före sommaren hoppas man kunna presentera ett förslag på hur det ska genomföras. Om ytterligare fem år kommer en regelrätt upphandling att kunna påbörjas och om inga stora hinder dyker upp på vägen skulle tågen kunna börja gå 2030.

Källor: NWT/ Ekot

Annons