Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 20 2018
Senaste Nytt

Volvo testar självkörande elbussar i Singapore

Samarbetet mellan Volvo Bussar, LTA och NTU sträcker sig till att börja med över en tvåårsperiod. De gemensamt utvecklade, självkörande elbussarna kommer att levereras till Singapore i början av 2019. Foto: Volvo Bussar
Samarbetet mellan Volvo Bussar, LTA och NTU sträcker sig till att börja med över en tvåårsperiod. De gemensamt utvecklade, självkörande elbussarna kommer att levereras till Singapore i början av 2019. Foto: Volvo Bussar
Publicerad av
Christer Wiik - 12 jan 2018

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna 12-meters bussar. Projektet ingår i Singapores satsning på att ta fram nya lösningar för morgondagens hållbara kollektivtrafik. Det är första gången Volvokoncernen ska utföra tester med självkörande stadsbussar, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Under flera år har koncernen bedrivit forskning på området självkörande transporter och har visat upp konceptfordon för användning inom avgränsade områden som gruvor, stenbrott eller för transport av nyskördade sockerrör i Brasilien. Ytterligare ett steg togs förra året med den självkörande lastbilen för transporter mellan olika knutpunkter i delvis avgränsade områden, som hamnar och särskilda körfält på motorvägar. Koncernen har också presenterat en självkörande eldriven anläggningsmaskin.

 ”Det finns ett snabbt växande intresse för både självkörande och eldrivna fordon i städer världen över. Tillsammans med NTU, som är ett av de ledande tekniska universiteten i världen, och Singapores transportmyndighet, Land Transport Authority, får vi nu möjlighet att testa olika lösningar under realistiska förhållanden. Tekniken som vi tillsammans utvecklar i Singapore kan bidra till framtida autonoma lösningar från Volvo Bussar”, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall. 

Basen i projektet kommer att utgöras av två helt eldrivna 12-meters Volvo 7900 Electric, av samma typ som Volvo Bussar idag säljer kommersiellt. Volvo och NTU kommer tillsammans bygga den autonoma lösningen på Volvos plattform.

”Våra eldrivna bussar ger redan idag städer möjlighet att förbättra luftkvalitet och minska buller, och också att planera stadsmiljöerna på helt nya sätt. När vi nu utvecklar självkörande elbussar har vi stor nytta av den expertis som redan finns inom Volvokoncernen när det gäller den här tekniken”, säger Håkan Agnevall.

En av de självkörande elbussarna kommer att användas på Singapores nya, avancerade testanläggning för autonoma fordon, och den andra bussen kommer att användas för tester i bussdepå. 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons