Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jan, 16 2018
Senaste Nytt

Nya infrastrukturministern gjorde debut på Transportforum

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, flankerad av moderator Elisif Elvinsdotter. Foto: Christer Wiik
Infrastrukturminister Tomas Eneroth, flankerad av moderator Elisif Elvinsdotter. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 11 jan 2018

Efter ett knappt halvår på posten som infrastrukturminister, gjorde Tomas Eneroth premiär som huvudtalare på Nordens största transportkonferens, Transportforum, som årligen äger rum på Konsert & Kongress i östgötska Linköping.

- Det här är en fantastisk start på ett intensivt år, inte bara för att det är ett valår, inledde den s-märkte ministern och fortsatte:
- Det är ett år när vi ska besluta om en nationell plan för 700 miljarder i infrastrukturinvesteringar. Och det är ett år där vi kommer lägga fram en mängd olika förslag som berör det transportpolitiska området.

Eneroth passade därefter på att hylla den svenska modellen, där politiker, näringsliv och forskning samverkar.
- Vi är ett litet exportberoende land, med egentligen små förutsättningar att hävda oss på världens marknader, om vi ser till hur många som bor här.
- Men vi är världsledare på att implementera ny teknik i vår infrastruktur, omvärlden tittar faktiskt på det Sverige gör.

Eneroth talade om att infrastrukturen har varit underfinansierad under många år, men att man nu vill komma ikapp och detta genom det att koppla ihop infrastruktursatsningar med bostadsbyggande. Ett koncept som återfinns i såväl Trafikverkets nationella transportplan som i Sverigeförhandlingens omfattande byggnationsprogram.

- När vi nu planerar för framtida infrastruktur, kan vi inte bara planera vägar, järnvägar, hamnar och flygplatser var för sig, utan det handlar om att bygga samhällen. Vi knyter an bostadssatsningen med Trafikverkets arbete med nationell plan.

Eneroth, ville däremot inte ge besked om finansiering och utbyggnadstakt för de svenska höghastighetsbanorna. Men han underströk att frågan är så pass viktig att han vill ha ett brett politiskt stöd bakom den lösning man än väljer, eftersom projektet kommer att löpa över flera mandatperioder.

Läs mer om Transportforum i Nordisk Infrastruktur Nr1-2018.

 

 

 

Annons