Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 20 2018
Senaste Nytt

Nya regler för drönare från februari 2018

Foto: Transportstyrelsen
Foto: Transportstyrelsen
Publicerad av
Christer Wiik - 21 dec 2017

Drönare har de senaste åren vuxit i popularitet och de används idag i allt högre utsträckning inom arbetsliv, forskning och fritid. För att underlätta civilt bruk av drönare har Transportstyrelsen tagit fram förenklade och förtydligade regler. Reglerna träder i kraft den 1 februari 2018.

De nya reglerna grundas i behovet att främja den svenska teknikutvecklingen, göra luftrummet säkrare och minska onödiga stängningar av kontrollzoner. De ökade riskerna som tillkommer när allt fler drönare befinner sig i det svenska luftrummet ska nu minska genom enklare och tydligare regler.

– De nya reglerna är framtagna för att både göra det enklare och säkrare för drönarförare över hela landet. Transportstyrelsen vill främja och möjliggöra användandet av drönare och de nya reglerna är ett bidrag till det, säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg vid Transportstyrelsen.

Drönare används idag flitigt av både privatpersoner och företag för att bland annat fotografera och undersöka miljöer runtom i Sverige. De nya reglerna möjliggör för drönarförare att testa nya produkter och användningsområden. Målet är att det ska vara enkelt att använda drönare samtidigt som säkerheten för allmänheten ökar.

– Generellt är flygningar på låg höjd och med låg risk tillåtna medan flygningar på högre höjder och med högre risk, exempelvis över människor och djur eller utom synhåll, förbjudna och kräver särskilda tillstånd. Det är viktigt att man känner till vilka regler som gäller, som drönarpilot är man skyldig att följa reglerna, säger Rémi Vesvre.

I reglerna ges ökade möjligheter för att flyga med drönare i kontrollerade luftrum, såsom vid flygplatsers kontrollzoner. Dock fortfarande med ett stort fokus på säkerheten i luftrummet för att inte störa flygtrafiken. Exempelvis är den maximala flyghöjden för alla drönare 120 meter över mark i okontrollerad luft. Drönare under 7 kg (som kör i max 90 km/h) får även flyga i kontrollerade luftrum vid flygplatser, där gäller reglerna 5 km från start- och landningsbana samt 10 eller 50 meter över mark.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons