Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 25 2017
Senaste Nytt

Toyota lanserar bränslecellsdriven elbuss

Toyotas bränslecellsdriva elbuss, Sora. Bild: Toyota
Toyotas bränslecellsdriva elbuss, Sora. Bild: Toyota
Publicerad av
Christer Wiik - 14 nov 2017

Sora blir namnet på den bränslecellsdrivna elbuss Toyota utvecklat för serieproduktionsstart nästa år. Målet är att ha ett drygt 100-tal utsläppsfria bussar i trafik i samband med OS och Paralympics i Tokyo 2020. En rad innovationer ska göra bussen både bekvämare och säkrare för passagerarna.

Sora är en drygt 10,5 meter lång stadsbuss med plats för 78 passagerare, varav 22 sittande. Den drivs av två elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller. De enda utsläppen under drift är vattenånga. Detta avspeglar sig även i namnet. Sora är en förkortning för Sky, Ocean, River, Air, vilket representerar vattnets kretslopp på jorden.

Bränslecellssystemet är ursprungligen utvecklat för Toyotas vätgasdrivna elbil Mirai och har anpass­ats för att ge bästa möjliga miljöprestanda även för en buss av denna storlek, helt utan CO2-eller partikelutsläpp under färd. Sora har ett strömförsörjningssystem med hög kapacitet (9 kW maxeffekt och 235 kWh lagringskapacitet) – som dessutom kan användas som reservkraftaggregat vid katastrofsituationer.

Målsättningen med Sora är att göra bussåkande mer attraktivt. Därför har stor omsorg lagts vid interiörens utformning som är flexibel och erbjuder en såväl bekväm som säker reseupplevelse för passagerarna. Bussen är av låggolvstyp med flera fällbara stolar och förankringsöglor i golvet vilket ger möjlighet för säker transport för rullstolsburna och/eller barnvagnar alternativt extra sittplatser. Åtta högupplösta kameror hjälper föraren att upptäcka gångtrafikanter och cyklister runt bussen och uppmärksammar föraren med både bild och varningsljud.

Automatik styr och bromsar bussen när den närmar sig en hållplats och gör att bussen med en precision på bara några få centimeter stannar i rätt position för säker och enkel på- och avstigning.

Tanken är att marken vid busstationen ska vara något förhöjd vilket tillsammans med bussens låga golv gör att bussens golv ligger i nivå med hållplatsens marknivå. Något som underlättar framför allt för äldre och passagerare med rullstol eller barnvagn. En annan funktion gör det omöjligt för föraren att accelerera häftigt, vilket ger en bättre åkkomfort för stående passagerare.

Att bussen helt saknar förbränningsmotor och endast drivs med elmotorer gör bussen både mycket tyst och helt vibrationsfri.

Bussen är också utrustad med ett avancerat kommunikationssystem, ITS Connect, som länkar samman den med andra bussar och med omgivande infrastruktur. Detta för att öka punktligheten genom att både underlätta framkomligheten och öka säkerheten.

Toyota började utvärdera bränslecellsdrivna elbussar i linjetrafik redan 2005. 12 år senare är dessa bussar fortfarande i tjänst, bland annat i Toyota City och mellan Tokyo och flygplatserna Haneda och Narita.

Den senaste generationen, Sora, finns i dag i form av en produktionsfärdig prototyp och Toyota planerar för att över 100 bussar ska vara i trafik i samband med att Tokyo arrangerar OS och Paralympics år 2020.