Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, dec, 16 2017
Senaste Nytt

Region Skåne satsar på kollektivtrafiken i Helsingborg

Bussar i centrala Helsingborg. Foto: Christer Wiik
Bussar i centrala Helsingborg. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 09 okt 2017

Skånetrafiken utvecklar Helsingborgs stadstrafik för ett framtida hållbart kollektivresande. Den 6 oktober inleddes nästa fas i upphandlingen av leverantör av stadsbusstrafik. Det innefattar även Helsingborgs första stadsexpress på 100 procent grön el på linje 1 och kommer att tas i trafik i juni 2019. Det skriver Skånetrafiken i ett pressmeddelande.

Nu investerar Skånetrafiken i kollektivtrafiken i Helsingborg. Attraktiva och hållbara kollektivtrafiklösningar för att fler Helsingborgare ska åka buss står i fokus. Fredagen den 6 oktober inledde Skånetrafiken nästa fas i upphandlingen av leverantör av stadsbusstrafik innehållande elbussar för HelsingborgsExpressen på linje 1 med trafikstart juni 2019 och HelsingborgsExpressen på linje 2 med trafikstart 2023. Övriga bussar som kommer att användas i stadsbusstrafiken ska drivas med 100 procent biogas.

- Det rödgröna styret i Region Skåne vill utveckla stadsbusstrafiken i Helsingborg och ge förutsättningar för ett ökat miljövänligt resande. Vi har som målsättning att ligga i framkant när det gäller miljövänliga och effektiva trafiklösningar. Det är också viktigt att det är en inbjudande miljö ombord på bussarna. Därför går vi fram med ett förfrågningsunderlag med krav på att både eldrift och en attraktiv interiör ska vara tillgodosedda, säger Stefan Svalö (S), regionråd och ordförande kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

- Genom att upphandla de första elbussarna till Helsingborg bidrar vi till en tystare miljö och en bättre luftkvalitet. Vi ser fram emot den positiva kombinationen av el och biogas för att skapa hållbara fossilfria transporter, säger Nicklas Ljungström, 1:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Helsingborg har en stor befolkningstillväxt och antalet invånare förväntas öka till cirka 180 000 invånare inom en tjugoårsperiod. Skånetrafikens satsning i stadsbusstrafiken ligger därför väl i linje med den infrastruktursatsning som Helsingborgs stad nu genomgår.

- Elbussarna på linje 1 och 2 kommer att vara ändhållplatsladdade och får en hög prioritet i trafiken med egna bussfiler. I samarbete med Helsingborgs stad har vi förberett för långa hållplatser och anpassade väderskydd. Det blir en spårvagnslik funktionalitet. Bussarna kommer att ha påstigning på alla dörrar vilket gör det snabbt och enkelt för resenärerna, säger Magnus Wikforss, affärsområdeschef buss norra, Skånetrafiken.

Annons