Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 19 2018
Senaste Nytt

Tyréns expanderar i Uppsala

Ann-Sofie Blomqvist, Jörgen Winnberg och Lennart Sundqvist, nya medarbetare på Tyréns Uppsalakontor. Foto: Tyréns
Ann-Sofie Blomqvist, Jörgen Winnberg och Lennart Sundqvist, nya medarbetare på Tyréns Uppsalakontor. Foto: Tyréns
Publicerad av
Christer Wiik - 03 okt 2017

Tyréns har funnits i Uppsala i ett antal år och har varit involverade i stadens expansion på många sätt. Men stadens behov av samhällsbyggnadskompetens är inte mättat. Nu planerar Tyréns att komplettera sitt erbjudande med fokus på arkitekter och kompetenser inom tidiga skeden. Målet är att kunna erbjuda en mer komplett helhetslösning där alla delar ingår och gå från 15 personer till cirka 25 på 1-2 år, detta är det första steget. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

När Uppsala växer är samhällsbyggnadsföretaget Tyréns ett av de företag som är engagerade. Ett exempel är Uppsala nya stadshus där Tyréns ansvarar för ett flertal olika områden exempelvis konstruktion, byggledning, el, vvs och ventilation men även ansvaret att möjliggöra en miljöcertifiering av byggnaden enligt miljöstandarden Breeam. Tyréns har även arbetat med det nya dubbelspåret som går förbi Gamla Uppsala. De har varit med och utformat fisktrappan vid Ulva kvarn och de har utformat den nya återvinningscentralen som ska skapas i Brillinge.

Nu avser Tyréns att fortsätta sin expansion. Uppsalakontoret vill kunna erbjuda en mer heltäckande lösning med alla typer av tjänster omfattande även arkitektur. Därför har Tyréns anställt Jörgen Winnberg, Ann-Sofie Blomqvist och Lennart Sundqvist som alla tre tidigare arbetat länge tillsammans på samma arkitektkontor och har en stark lokal förankring.

– Det är väldigt roligt att få välkomna dessa tre duktiga medarbetare till Tyréns och Uppsala-kontoret säger Fredrik Mellgren, affärchef fastighet och byggnad på Tyréns. Vårt mål är att vi ska gå från 15 personer till cirka 25 här i Uppsala, på 1-2 år, detta är det första steget.

Ny arkitekt på Uppsala-kontoret är Jörgen Winnberg med en bred kompetens av projekt såsom kontor, bostäder, skolor, utbildningslokaler, idrottsanläggningar, kommersiella lokaler, flygplatser mm. Jörgen backas upp av Ann-Sofie Blomqvist och Lennart Sundqvist, två mycket kompetenta byggnadsingenjörer. Sedan finns ytterligare kompetens i regionen.

– Det har blivit en jättebra start här hos Tyréns, säger Jörgen Winnberg. Tyréns satsning inom arkitektur är inne i en tillväxtfas där vi är delaktiga. Det här är en möjlighet att få bygga upp något nytt från grunden med en trygg organisation i ryggen. Att Tyréns är stiftelseägt har också lockat då verksamheten inte verkar så tydligt kvartalsstyrd utan det är projekten, kunderna och medarbetarna som står i fokus. Tyréns satsar också på forskning och utveckling vilket är intressant och öppnar för nya möjligheter.

Tyréns satsning på arkitekter är dock inget exklusivt på Tyréns Uppsalakontor. Företaget har efter några förvärv drygt 200 arkitekter och byggnadsingenjörer som kan bidra med ett brett kunnande inom arkitektur, landskapsarkitektur, samhällsplanering, byggnadsvård, restaurering, visualisering och gestaltning. Fler förvärv är inte aktuellt, planen är att växa organiskt i takt med uppdrag och behov.

– Det är ett uttalat mål på Tyréns att satsa på arkitekter, säger Fredrik Mellgren. Dessutom är expansionsplanerna i Uppsala strategiskt riktiga då Uppsala utgör den tredje staden som tillsamman med Västerås, Eskilstuna och deras närområden utgör en mycket expansiv region. Det är mycket som kommer att hända här. Med arkitekter på plats kan vi komma in tidigare i projekten och erbjuda en helhetslösning. De bästa lösningarna blir till i dialogen mellan beställare och arkitekt, det är här vi kan förstå behov och skapa lösningar. 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons