Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, dec, 11 2017
Senaste Nytt

Undermålig infrastruktur orsakar 1000 järnvägsolyckor varje år i Egypten

Egyptens president Abdel Fattah Al-Sisi har uppmanat till ytterligare modernisering av Egyptens järnvägsnät. Foto: CC0 Creative Commons
Egyptens president Abdel Fattah Al-Sisi har uppmanat till ytterligare modernisering av Egyptens järnvägsnät. Foto: CC0 Creative Commons
Publicerad av
Markku Björkman - 12 aug 2017

Den 11 augusti 2017 dödades enligt senaste uppgifter 49 människor och 179 skadades efter att två tåg frontalkolliderade i Egyptens kustregion nära staden Alexandria.

Egyptiska tidningen al-Masry al-Youm, berättar med hänvisning till oidentifierade källor, att kollisionen orsakades av ett fel i det växel- och signalsystemet som styr tågtrafiken i området.

Transportminister Hesham Aaraft suspenderade flera tågtjänstemän från tjänst i avvaktan på utredning om orsaken till tragedin, en av de dödligaste hittills i Egypten.

Medan den senaste större tågolyckan inträffade år 2013, händer det flera mindre tågolyckor varje dag i olika delar av Egypten. Det anses bero på föråldrad järnvägsteknik, dålig säkerhet och många sträckor med enkelspår.

Enligt landets statistiska centralbyrå (CAPMAS), har det i genomsnitt skett 1000 mindre och större tågolyckor varje år under de senaste 12 åren. Totalt inträffade det 13 539 tågolyckor mellan åren 2004 och 2016, rapporterar CAPMAS, som har hämtat sina siffror från National Railway Authority of Egypt.

Det är dock omtvistat bland myndigheterna om vilken typ av olyckor anses vara tågolyckor och hur många personer har dödats eller skadats vid olyckor som undersökts. Egyptens järnvägsnät transporterar över 500 miljoner passagerare per år.

För mer än ett decennium har det statliga egyptiska järnvägsbolaget rutinmässigt krävt större investeringar för att förbättra Egypten järnvägsnät, som har en total längd på 9570 kilometer. Enligt bolagets ledning behövs förbättring och moderniseringar ifråga om signalering, plankorsningar, spår och utbildning av personal.

Stora förhoppningar om förbättringar väcktes 2016 när tyska industrijätten Siemens meddelade att det hade säkrat ett kontrakt från egyptiska nationella järnvägsbolaget för upprustning av 260 kilometer järnvägsnät med avancerad teknologi.

Kostnaderna för projektet, som finansierades bland annat av den arabiska Fonden för ekonomisk och social utveckling (AFESD) och av Kuwait Fund för arabisk ekonomisk utveckling, uppgick till mer än 250 miljoner US-dollar.

Egyptens president Abdel Fattah Al-Sisi har uppmanat till ytterligare modernisering av Egyptens järnvägsnät. Det gäller, enligt honom, att upprusta även de tusentals andra sträckorna som inte har sanerats på många decennier.

Dessutom krävs det ökad kontroll och bättre utbildning av järnvägsbolagets personal. En odaterad video, som nyligen cirkulerade på sociala medier, och som inte kan verifieras, visade en lokförare, som rökte och chattade samtidigt med vänner när han körde ett tåg.

Men eftersom landet fortsätter fortfarande att återhämta sig ekonomiskt från den politiska och sociala oron, som drabbade Egypten mellan åren 2011 och 2013, är det fortfarande oklart om hur lång tid det tar innan någon betydande och omfattande upprustning av järnvägen kan genomföras.